Mengalami Budapest, kali ini untuk sebenar! (Bahagian Lima)

Mutiara dari Danube!

Beberapa hari selepas saya pulang dari Trieste, saya telah melancarkan perjalanan lain, dan jenis ini adalah jenis percutian. Kecuali bahawa ia tidak, kerana ia adalah sekolah musim panas dengan jadual 9-5 penuh dan semua itu. Tetapi ia adalah musim panas dan saya akan berada di sana selama seminggu, jadi bagi saya ia seperti mengambil perjalanan bercuti!

Ini adalah kali kedua saya di Budapest, sejak saya melawat bandar ini sebelum ini pada tahun 2016, tetapi pada masa itu ia adalah bulan November dan cukup sejuk, jadi saya tidak dapat mengalami sepenuhnya bandar, agenda itu penuh sesak sehingga saya hanya melihat sedikit dari kehidupan malam, yang telah menarik saya dan saya tahu bahawa lambat laun saya akan kembali untuk menyelesaikan tugas itu.

Juga satu perbezaan besar sejak perjalanan sebelumnya ialah sekarang saya tinggal di Perosak - bahagian bohemian bandar, sementara kali pertama saya berada di Buda - bahagian dengan bukit dan istana.

Saya mendapat penerbangan yang sangat murah dari Skopje, seperti 40 Euro dalam perjalanan, yang sangat penting memandangkan kali pertama saya terpaksa mengambil TIGA penerbangan hanya untuk ke Budapest dan tambahan dua dalam perjalanan pulang.

Sebaik sahaja saya sampai ke penginapan saya, Asrama Kampus Ludovika - yang agak mudah dicari, saya bertemu rakan sebilik saya, Pranav dari Nepal dan Yahya dari Pakistan.

Sejak majlis makan malam kami dijadualkan pada petang itu, kami pergi ke kedai kopi di pusat dan melakukan beberapa persiaran. Sesetengah tempat sudah biasa saya, St Stephen Basilica dan Parlimen Hungary yang terkenal (yang mengagumkan saya setiap kali saya melihatnya).

Basilika St. Stephen

Sejak Pranav dan Yahya tidak pernah ke bandar sebelum saya menunjukkan kepada mereka beberapa pemandangan yang saya tahu, cuaca sangat bagus jadi kami berjalan-jalan dan selepas itu kami mempunyai kopi. Tidak lama kemudian sudah tiba masanya untuk kembali dan bersedia untuk makan malam di mana akan bertemu dengan peserta lain di sekolah musim panas.

Parlimen!

Penganjur juga telah menyediakan tiket pengangkutan awam untuk sepanjang minggu, jadi ini sangat berguna kerana kita boleh menggunakan apa sahaja yang kita suka - kereta bawah tanah, trem, bas, malah feri!

Tidak lama kemudian, kami bertemu dengan para peserta lain, jadi saya akan berjumpa dengan orang yang akan saya habiskan minggu depan - Bernat dari Catalunya, Silva dari Itali, Leonie dan Nina dari Jerman, rakan Balkanian Stere dari Romania, Heidi dari AS / Belanda, Celine dari China, teman baik saya Vassiliki dari Greece, Zuhair dari Kurdistan Iraq dan banyak lagi.

Orang sekolah musim panas!

Dalam beberapa hari yang akan datang, kita dapat mendengar beberapa kuliah yang menarik tentang populisme dan peningkatan pesat di Eropah - tetapi saya juga terpaksa belajar bahawa ia bukan sekadar masalah yang ditangani oleh Kesatuan Eropah, tetapi perjuangan itu adalah nyata untuk yang lain bahagian di dunia juga.

Persahabatan Yunani-Macedonia!

Pada masa itu keadaan itu juga mula menjadi rumit di Catalunya dan Kurdistan Iraq - jadi ia hebat untuk berkongsi pendapat dan membincangkan perkara itu.

Szimpla Kert!

Sudah cukup baik bahawa kami berada di Hungary dan membincangkan topik ini - kerana kita semua tahu tentang Viktor Orban dan dasarnya terhadap pelarian. Ini menambah satu lagi dimensi untuk perbincangan dan kami mendengar beberapa perkara yang menarik, yang berasal dari pihak Hungary, atau sekurang-kurangnya beberapa pakar Hungary yang mengambil bahagian sebagai pensyarah.

Oleh itu, lima hari akan datang pada hari-hari ini kita sedang membincangkan dan menyelidik topik ini, manakala pada malam-malam kami menemui kehidupan malam yang menakjubkan di Budapest! Salah satu perkara kegemaran saya dari kehidupan malam Budapest ialah banyak pub yang merosakkan di seluruh bandar, dan pada minggu itu kita mungkin melihat seperti hampir 10 pub yang merosakkan.

Malam pertama kami pergi ke tempat kegemaran saya, yang saya berkunjung tiga malam berturut-turut selama perjalanan terakhir saya - Szimpla Kert! Jadi pada dasarnya ini seperti bar, yang terletak di dalam taman (atau mungkin taman itu terletak di dalam bar) dan ia mempunyai semua jenis barangan yang sejuk - seperti telefon lama, kerusi, candelier, arcade video - tempat itu mempunyai segala-galanya, ditambah beberapa minuman berkualiti dan ia penuh dengan pelancong!

Malam pertama kami pergi ke sana dengan Heidi dan Stere, sementara kebanyakan yang lain sudah letih, tetapi malam berikutnya kami juga pergi ke tempat ini dan bersenang-senang!

Walau bagaimanapun, dalam beberapa hari akan datang, kami dapat melihat beberapa tempat yang berbeza dan apa yang boleh saya katakan adalah bahawa kami tidak mengecewakan! Budapest mempunyai begitu banyak pub kehancuran yang ditawarkan, jadi saya pasti mengesyorkan bahawa jika anda pergi ke sana, pergi ke Szimpla Kert untuk seketika, dan kemudian melawat beberapa tempat lain juga!

Golya Presso

Jadi pada suatu malam kami pergi ke tempat ini Golya Presso - juga pub kehancuran tetapi lebih kecil daripada Szimpla tetapi agak serupa dengan cara. Rakan saya Hungary, Zoltan, memberitahu saya sebelum ini bahawa tempat ini adalah sejenis hab bagi pihak kiri, dan ia sememangnya mempunyai suasana seperti itu - terutama sekali lagi.

Satu malam lagi kami pergi ke Runtuhan Merah ini - dengan nama yang anda boleh meneka tempat apa saja itu - mengisi memorabilia komunis dan Stalin, Mao, Lenin dan sebagainya karikatur di dinding.

kawan!

Mempunyai beberapa bir dan beberapa palinka di sana - saya harus mengakui bahawa saya dapat minum hanya satu pukulan palinka, kerana pada pendapat saya itu dahsyat - rakija adalah cara yang lebih baik daripada itu! Kami berjumpa dengan orang mabuk gila di sana - salah seorang daripada mereka adalah seorang lelaki yang sedang mabuk yang takut beberapa anjing yang berada di dalam pub (kedengarannya aneh tetapi ia berlaku).

Ankerts

Satu lagi tempat yang memberi kesan yang baik kepada saya adalah pub penghancur ini yang dipanggil Ankerts, di mana mereka mempunyai beberapa bir besar, muzik dan suasana yang baik, tetapi malangnya kami tidak tinggal di sana terlalu lama.

Pada siang hari, di samping kuliah, sekali atau dua kali kita juga pergi mengelilingi bandar, di tebing Danube dan cukup mengagumkan untuk menonton matahari terbenam di sana dan mempunyai beberapa minuman.

Saya suka bandar ini kerana ia mempunyai semua - seni bina yang hebat dengan banyak sejarah, kehidupan malam yang mengagumkan dan pengangkutan awam yang baik - yang bermaksud bahawa anda benar-benar boleh mendapat pengalaman hebat!

Tetapi saya akan mengesyorkan pergi ke sana semasa musim bunga atau musim panas, musim sejuk tidak benar-benar mesra jika anda mahu pergi dan melakukan beberapa persiaran. Budapest sangat istimewa pada waktu malam, dengan lampu bersinar - bangunan Parlimen hanya menakjubkan pada waktu malam! Jambatan di Danube adalah juga permata, terutama jambatan Szechenyi!

Saya tidak pergi ke bahagian Buda kali ini, kerana kebanyakan hari kita mempunyai aktiviti dan sentiasa tinggal di sisi Perosak, yang penuh dengan kejutan yang menyenangkan di setiap sudut.

Pada hari terakhir sebelum kami berlepas, sebenarnya ia adalah hari percuma kami, kami mengambil feri di Danube dan melawat bandar kecil tepi sungai Szentendre, atau sebagai Lilit dari Armenia akan menerangkan - sebuah bandar seni bergaya Serbia!

Bandar kecil yang indah dengan minoriti Serbia yang besar di sana dan tanda-tanda di sekitar tempat yang saya dapat benar-benar membaca - kerana mereka ditulis dalam cyrilics.

SzentendrePersaudaraan Balkan-Nepal!

Kami mempunyai makan tengah hari yang hebat di sana - gulash di dalam hidangan roti (saya rasa saya boleh panggil seperti ini). Kami telah berjuntai beberapa kali minggu itu dan selain itu saya juga dapat mengingat satu pencuci mulut yang benar-benar mati untuk - dipanggil Samloi Galushka.

Selebihnya makanan yang kita ada kebanyakannya antarabangsa - kita makan pasta, hummus, pizza, dll.

Saya rasa ia sebenarnya bercuti, di samping semua ceramah dan perbincangan, jadi pada minggu itu di Budapest saya bersenang-senang, bertemu dengan beberapa orang yang menakjubkan lagi, dan belajar banyak perkara baru dan sejuk. Pada hari terakhir saya mempunyai penerbangan pada waktu pagi, jadi pada dasarnya sudah tiba masanya untuk kembali ke realiti sekali lagi.

Masa untuk kembali kepada realiti :(

Melepak atau kongsi jika anda suka artikel ini, dan beritahu saya apa perkara yang telah anda pelajari dari perjalanan, akan menjadi hebat untuk mendengar pengalaman anda! Ikuti saya di Instagram