Enroute to Bum La Pass

Panduan backpacker solo ke India Timur Utara | Bahagian 1 - Arunachal Pradesh

Pada bulan Oktober tahun 2018, saya bernasib baik untuk mendapat pekerjaan baru. Ketika saya meletakkan kertas saya di pekerjaan saya yang sudah ada, saya ingin berehat di antara pekerjaan untuk bersiap sedia untuk perjalanan baru saya. Saya sentiasa mahu melawat Timur Laut India tetapi tidak pernah menemui masa yang diperlukan. Ia selalu kelihatan mistik dan terpencil kepada saya. Oleh itu, saya dengan cepat merancang perjalanan dan menghabiskan 14 hari pada bulan November, menjelajah Timur Laut India.

Saya menulis siri ini kerana saya mendapati agak sukar untuk mencari maklumat untuk perjalanan saya. Saya juga sedar bahawa apa-apa maklumat yang ada adalah dari orang-orang di luar India. Oleh itu, inilah percubaan saya untuk memberi inspirasi kepada anda dan memberikan maklumat yang cukup untuk membantu anda meneroka Timur Utara sendiri.

Saya telah membahagikan siri ini kepada tiga bahagian - Bahagian 1 akan meliputi perjalanan saya di Arunachal Pradesh, Bahagian 2 akan meliputi Assam dan Bahagian 3 akan meliputi Meghalaya. Terdapat negeri-negeri lain di Timur Laut tetapi saya tidak dapat melawat mereka, jadi anda perlu mencari di tempat lain untuk maklumat mengenai mereka.

Arunachal Pradesh

Saya selalu mengasihi gunung sehingga saya terpaksa pergi ke Arunachal Pradesh semasa lawatan saya sejak Arunachal Pradesh terdiri daripada kaki terakhir Himalaya yang hebat. Inilah yang menjadi perjalanan saya di Arunachal.

Guwahati -> Dirang -> Tawang -> Tezpur

Arunachal juga merupakan wilayah yang dipertikaikan dengan kedua-dua China dan India meletakkan tuntutan kepadanya - walaupun India kini mentadbirnya. Oleh itu, masuk ke dalam Arunachal memerlukan permit.

Mendapatkan permit masuk ke Arunachal Pradesh

Langkau seksyen ini jika anda lebih berminat dengan pengalaman saya di Arunachal.

Warganegara India memerlukan Permit Dalam Batas (ILP) untuk memasuki Arunachal. Sebelum memohon, anda perlu membuat keputusan tiga perkara - bila, di mana anda akan melakukan perjalanan di Arunachal Pradesh dan hubungan tempatan di sana.

Kita tidak boleh pergi mana-mana yang dikehendaki di Arunachal. Kerajaan di sana telah menetapkan 12 litar pelancongan yang boleh anda pilih.

1. Tezpur-Bhalukpong-Bomdila-Tawang
  10. Aalo-Mechuka
  11. Daporijo-Taliha-Siyum-Nacho
  12. Jairampur - Manmao- Nampong - Pangsau Pass

Daripada jumlah ini, hanya mereka yang mempunyai Tawang atau Ziro di dalamnya dibenarkan untuk pelancong solo. Saya mahu pergi ke kedua-dua tempat tetapi kemudian memutuskan terhadap Ziro dengan harapan saya boleh datang lagi pada masa akan datang semasa perayaan muzik Ziro.

Sebaik sahaja anda memutuskan litar yang anda mahu bepergian dan tarikh perjalanan anda, anda memerlukan hubungan setempat. Cara terbaik ialah menempah penginapan anda dan kemudian memberikan sentuhan sebagai perhubungan tempatan. Saya akan bercakap lebih lanjut mengenai penginapan dan pengangkutan kemudian di pos ini.

Apabila anda mempunyai semua yang disusun, anda boleh memohon ILP dalam talian di sini. Hantar dokumen yang diperlukan. Anda boleh menjejaki aplikasi dan jika semuanya betul, anda akan mendapat ILP dalam peti masuk e-mel anda dalam masa beberapa hari.

Anda juga boleh mendapatkan ILP anda sendiri di Lapangan Terbang Guwahati atau di mana-mana tempat yang disenaraikan di pautan ini. Masa pemprosesan di tempat yang disenaraikan dalam pautan mungkin mengambil masa 1-2 hari, jadi saya tidak akan menasihati pilihan itu.

Orang yang datang dari luar India perlu mendapatkan Permit Kawasan Dilindungi. Proses ini serupa dengan ILP dan lebih banyak maklumat boleh didapati di sini. Tiada pilihan untuk memohon secara dalam talian

Guwahati

Pintu masuk ke Timur Laut India adalah Guwahati. Ia bersambung dengan semua metros utama dengan udara dan kereta api. Terdapat penerbangan terus ke dan dari semua bandar utama. Oleh itu inilah di mana anda mahu mendarat terlebih dahulu.

Saya mendarat pada 9 Nov, hari Khamis. Saya telah menempah bilik di Hotel Maharaja di Paltan Bazaar. Bilik itu layak memandangkan saya hanya membayar ₹ 500 untuknya. Paltan Bazaar adalah tempat di Guwahati untuk tinggal kerana ia terletak betul-betul di sebelah stesen kereta api dan semua bas dan sumos bermula dari sini. Terdapat juga bas AC yang berlari ke dan dari lapangan terbang dan Paltan Bazaar.

Saya mempunyai malam untuk diri saya sendiri, jadi saya berjalan-jalan dan pergi ke tebing Brahmaputra. Saya menghabiskan beberapa waktu di sana dan mula mencari tempat di mana saya boleh mendapatkan Thalia Assam yang asli. Saya masuk ke restoran yang dipanggil Atithya dan memerintahkan Thali. Saya disampaikan di bawah.

Assam Thali di Hotel Atithya

Apabila saya bertanya mengenai hidangan, lelaki yang berkhidmat saya melepaskan nama-nama yang saya tidak dapat memahami. Apabila saya memintanya untuk mengulanginya, dia memberi saya pandangan untuk menyatakan bahawa saya bodoh untuk tidak mengetahui nama-nama ini.

Cukup, apabila saya pergi ke restoran, lelaki yang memegang tempat tersebut menyebutnya BTech di Chennai di Universiti SRM apabila saya memberitahunya bahawa saya berasal dari Chennai. Dari semua tempat untuk bertemu dengan seseorang dari SRM!

Saya tidak menghabiskan banyak masa di Guwahati, jadi saya tidak mempunyai cadangan mengenai tempat untuk dikunjungi. Paltan Bazaar adalah meriah supaya patut dilawati. Juga, jangan lupa membeli teh Assam!

Dirang

Bentuk utama pengangkutan di Arunachal adalah Shared Sumos. Sumos adalah model SUV yang dihasilkan oleh Tata dan penduduk setempat di sini menggunakannya sebagai mod pengangkutan mereka. Bas mengambil masa dua kali sehingga Sumos menjadi pilihan yang jelas. Anda boleh menempah kerusi di sumos terlebih dahulu. Secara amnya, 12 orang disumbat ke sumo.

Petua Pro: Tempah awal dan meminta tempat duduk 1,3 atau 6. Ini adalah tempat duduk tetingkap di barisan depan dan tengah. Elakkan barisan terakhir di semua kos! Jika anda tidak melancong solo, anda juga boleh menempah dua tempat duduk untuk setiap orang supaya anda selesa.

Memandangkan perjalanan dari Guwahati ke Tawang adalah memandu selama 18 jam, anda perlu memecahkan antara. Kebanyakan orang memilih Bomdila tetapi saya memilih Dirang kerana penduduk tempatan dan beberapa kawan mengatakan ia adalah tempat yang lebih baik (Ia!).

Saya telah memesan sumo saya melalui Zam Zam Travels (+91 3612639617) yang mempunyai pendirian berhampiran Paltan Bazaar. Tiket untuk dirangsi kepada Dirang dalam Sumo Dikongsi kos saya ₹ 800.

Saya bermula dari Dirang sekitar jam 7 pagi. Ketika kami meninggalkan Guwahati, ini adalah kali pertama saya melihat dataran di Assam pedalaman. Assam adalah rata. Di kedua-dua belah jalan terdapat ladang padi yang merentang ke cakrawala.

Padang Padi di Assam

Apabila anda semakin dekat dengan Arunachal Pradesh, Himalaya menjulang tinggi di jauh - seperti dinding yang memulihkan White Walkers. Inilah yang menyerang saya mengenai Timur Utara. Setiap negeri mempunyai Geografi yang berbeza. Assam adalah rata manakala Arunachal mempunyai Himalaya.

Arunachal Pradesh naik sebagai dinding ketika kita pergi dari dataran Assam.

Titik masuk ke Arunachal Pradesh secara umumnya Bhalukpong tetapi disebabkan beberapa isu dengan laluan itu, kami memasuki Bharaikunda - titik di mana Assam, Arunachal dan Bhutan bertemu. Kami sebenarnya pergi ke Bhutan untuk petrol dan kemudian memasuki Arunachal!

Saya adalah satu-satunya pelancong di dalam kenderaan saya dan selebihnya adalah tentera dari Polis Sasar Indo Tibet (ITBP) yang kembali ke pos mereka di Dirang. Kami membuat beberapa perhentian untuk sarapan pagi dan makan tengah hari dan sekitar 5:30 petang ketika saya sampai di Dirang. Pemandu saya cukup baik untuk mencari tempat tinggal untuk saya. Saya juga menempah tiket untuk Tawang pada Sumo yang dikongsi pada hari berikutnya - ia dikenakan saya ₹ 500. Sejak gelap, saya tidak dapat berbuat banyak dan tidur lebih awal.

Keesokan harinya, saya bangkit pada pukul 5 pagi dan membuat saya naik bukit di mana biara Thubsung Dhargyeling terletak. Ia adalah sebuah biara baru yang dibuka pada tahun 2017. Ketika saya berjalan di atas bukit, saya dapat mendengar nyanyian kerongkong dan nyanyian yang mendalam dari para biarawan gema melalui lembah. Ia adalah solat pagi. Biara ini dikelilingi oleh lonceng doa yang berputar-putar ketika mereka berjalan dan berdoa di sekitar biara. Dinding biara juga mempunyai gambaran tentang Mitos dan legenda Buddha. Saya secara ringkas menghadiri doa di kuil sebelum melangkah keluar untuk menikmati pemandangan kota Dirang yang indah.

Sebuah loceng menghidupkan loceng doaMitos-mitos dan legenda BuddhaThubsung Dhargyeling biara
Petua Pro: Satu juga boleh menginap di rumah tetamu di biara walaupun agak mahal - 1000-2000 untuk sebuah bilik. Anda juga boleh berkhemah di lembah Sapti di Dirang yang sangat cantik - sesuatu yang akan saya lakukan pada kali berikutnya saya pergi.

Saya pulang ke penginapan saya dan pergi ke teksi untuk menangkap sumo saya ke Tawang. Untuk nasib buruk saya, saya ditolak ke kerusi belakang sumo yang dibungkus. Ia tidak selesa, sekurang-kurangnya dikatakan.

Dalam perjalanan ke Tawang dari Dirang, seseorang terpaksa menyeberangi Sela. Lulus terletak pada ketinggian 14000 kaki dan sangat sejuk. Ia juga sangat cantik. Terdapat juga tasik glasier yang besar berhampiran pas Sela yang dikenali sebagai tasik Sela.

Sela Pass. Tempatkan Yak dalam gambar.

Saya telah bermula dari Dirang sekitar jam 7 pagi dan saya sampai di Tawang sekitar 12 malam. Selepas dua hari perjalanan yang sukar, saya akhirnya di Tawang.

Petua Pro: Terdapat perkhidmatan helikopter dari Guwahati ke Tawang yang hanya mengambil masa 2 jam dan kos ₹ 3500. Cukup baik, saya akan katakan. Cadangan saya adalah untuk mengambil satu cara supaya anda dapat menikmati pandangan dari Sumo dengan cara yang lain. Satu-satunya kelemahan adalah bahawa penerbangan terdedah kepada pembatalan pada saat-saat akhir disebabkan keadaan cuaca yang buruk.

Tawang

Legenda mengesahkan bahawa Dalai Lama ke-5, Ngawang Lobsang Gyatso, mahu membina sebuah biara di Bhutan hari ini. Walau bagaimanapun, kudanya telah tersesat dan dia mendapatinya pada hari ini Arunachal. Dalai Lama kemudiannya memutuskan untuk membina biara di mana dia menemui kuda itu dan memanggil tempat Tawang - 'Terpilih oleh Kuda'.

Tawang mempunyai kepentingan bersejarah bagi Tibet. Biara Tawang adalah yang terbesar di dunia di luar Lhasa, Tibet. Apabila Dalai Lama semasa melarikan diri dari China pada tahun 1959, dia menghabiskan masa di Tawang dalam perjalanan ke Tezpur. Orang Cina juga menyerang Tawang semasa perang Indo-China tahun 1962. Hari ini, ada kehadiran ketenteraan yang kuat di Arunachal tetapi tentera itu wujud bersama orang awam, tidak seperti Kashmir.

Tawang dihuni oleh suku Monpa. Suku ini membentuk majoriti bahagian Arunachal ini dan kebanyakannya adalah orang-orang Buddha dalam iman. Daripada Shiva atau Jesus, anda boleh melihat Dalai Lama yang tergantung dari cermin pandangan belakang kenderaan di rantau ini

Tip Petua: Tawang sangat sejuk sehingga kehangatan saya mengalir 24/7. Suhu mencapai -10 ° C dan -15 ° C. Sekiranya anda tidak membawa lapisan yang cukup, anda boleh membeli pakaian musim sejuk yang berkualiti dengan harga hebat di kedai-kedai Tentera di sekitar bandar. (Pikirkan ₹ 1500 untuk lapisan dua lapisan kalis air)

Saya menginap di Hotel Dungphoo yang dikendalikan oleh Tenzin Zoipa (+91 82580 80764) yang juga menjalankan halaman Instagram yang dipanggil MyTawang. (Dia juga mengatur pakej perjalanan ke Tawang jika anda berminat). Saya membayar sekitar $ 500 semalam di sana.

Cabaran terbesar yang saya tahu bahawa saya akan menghadapi Tawang sedang mencari cara untuk pergi ke tarikan pelancong yang berdekatan. Pengembara lain di hotel saya datang dengan basikal mereka sendiri dan saya tidak yakin untuk menyewa dan menaiki sendiri. Sumo untuk diri saya sendiri akan berharga ₹ 5000! Tidak boleh dilaksanakan. Saya telah sampai pada hari Sabtu dan saya merancang untuk pergi ke Bum La Pass dan Tasik Sangetsar pada hari Isnin. Jadi, saya mula berjalan-jalan, memeriksa hotel-hotel lain dan sumo berdiri untuk melihat sama ada mereka tahu mana-mana kumpulan yang boleh saya tag bersama pada hari Isnin.

Itulah ketika saya menyedari bahawa terdapat sebuah bandh (satu bentuk protes di mana semua perkhidmatan awam digantung) pada hari Isnin dan oleh itu, saya terpaksa pergi ke Bum La Pass pada keesokan harinya. Ia adalah 3:30 petang dan saya perlu mendapatkan permit saya untuk Bum La Pass jam 4 petang jika saya perlu pergi keesokan harinya. Oleh itu, saya bergegas ke hotel dan meminta Tenzin membantu saya menggunakan kenalannya. Nasib baik dia mendapati seorang pemandu mengambil dua orang ke Bum La Pass pada keesokan harinya. Mereka mendapat permit saya dan saya menandatangani pada hari berikutnya. Pemandu dikenakan ₹ 5500 untuk kenderaan dan ₹ 500 untuk permit. Oleh itu berpecah tiga, saya membayar ₹ 2000 untuk perjalanan saya ke Bum La Pass dan Tasik Sangetsar.

Terdapat lebih daripada 108 tasik di daerah Tawang dan anda dapat melihat jumlah yang baik dalam perjalanan ke Bum La Pass. Jalan-jalan yang buruk membuat perjalanan yang genting tetapi pandangannya mengagumkan. Beberapa tasik yang terkenal ialah Tasik P TSO dan Tasik Sangetsar.

Danau rawak dalam perjalanan ke Bum La PassWarna-warna ini memukau.Jalan berangin panjang.

Musim luruh akan berakhir dan musim sejuk tidak lama lagi. Masa peralihan ini menghasilkan palet warna yang indah. Ia kelihatan nyata. Beberapa lengkungan jalan raya, dengan salji putih, daun merah dan lumut hijau, kelihatan seperti gambar-gambar pada kalendar mewah itu.

Bum La Pass dengan sendirinya tidak banyak. Anda melihat sempadan. Anda melihat sebuah radar Cina kecil di seberang sana. Selain itu ia hanya hamparan kosong.

Selepas Bum La Pass, kami menuju ke tasik Sangetsar. Ia juga dikenali sebagai Madhuri Lake selepas Madhuri Dixit. Salah satu adegan dari filem Koyla ditembak di sini dan tembakan Madhuri Dixit mengambil berenang di tasik sejuk. Kecuali ia berganda. Dan dua orang meninggal dunia akibat sejuk. Dan tasik itu dinamakan selepas Madhuri Dixit. Pergi angka.

Dalam perjalanan ke tasik, saya ingin Chole Batura atas sebab tertentu dan perkara yang menakjubkan berlaku. Seorang Gurudwara dalam perjalanan mempunyai pooja dan dengan itu memberikan makanan percuma kepada semua orang yang lewat. Kami dihentikan oleh tentera di sana dan meminta makan. Terdapat poori dan chole dan sabji dan chawal dan rasagulla dan payasam serta air panas. Hidangan terbaik perjalanan. Tempoh.

Tuhan memberkati jiwa mereka.

Tasik Sangetsar dibentuk oleh gempa bumi yang membentuk lubang dan menenggelamkan pokok-pokok dan batu-batu yang ada. Hari ini anda dapat melihat batang pokok yang melekat di tasik, melambatkan pembusukan selama bertahun-tahun. Kami menghabiskan masa di sana mengagumi pandangan dan kemudian kami kembali ke Tawang.

Tasik Sangetsar

Saya bermula untuk Bum La Pass sekitar pukul 8 pagi dan saya balik jam 2 petang. Bum La Pass berada di 15000 kaki dan Tawang berada di 9000 kaki. Perubahan pesat dalam ketinggian boleh menyebabkan pelbagai tahap Penyakit Gunung jadi pastikan anda terhidrat dengan baik!

Isnin adalah bandh jadi saya tidak dapat pergi ke mana saja menggunakan kenderaan. Kerana alasan ini, saya terlepas melihat jambatan Besi Chaksam dan kampung-kampung suku penutupan. Walau bagaimanapun, saya menggunakan hari itu untuk meneroka Biara Tawang.

Seperti di Dirang, saya mula awal pagi untuk menunaikan solat pagi. Biara Tawang sangat besar dengan banyak rumah untuk para bhikkhu dan kanak-kanak dan dewan doa besar. Terdapat juga sebuah muzium yang boleh anda lawati.

Saya meluangkan sedikit masa di dalam dewan yang mendengarkan imam berdoa dan memerhatikan anak-anak yang sedang berlutut ketika seorang sami tua berjalan-jalan memukul mereka terjaga.

Bahagian kecil BiaraKanak-kanak beratur untuk sarapan pagi.Kata-kata hikmat
Petua Pro: Selalu pergi ke biara-biara di pagi hari supaya anda boleh menghadiri solat pagi. Ia menjadikan pengalaman lebih memuaskan.

Saya merakamkan solat pagi di Biara Tawang dan anda boleh mendengarnya di bawah. Perbualan berterusan disebabkan oleh anak-anak. Saya rasa kanak-kanak sukar dikawal mana-mana sahaja. Kanak-kanak ini akan meneruskan tradisi dan pengetahuan tentang agama. Oleh itu, perkembangan mereka adalah penting kepada biara dan Buddhisme Tibet.

Saya membuat perjalanan pulang ke hotel saya selepas melihat biara dan tidur sedikit kerana bandh menghalang saya daripada melakukan apa-apa. Pada waktu petang, sejak hari terakhir saya di Tawang, saya ingin makan sesuatu yang tempatan dan asli. Hidangan yang disyorkan dipanggil Charu sabzi, kari yang dibuat dengan keju Yak dan Bhoot Jholokia - yang paling sejuk di dunia! Berkenaan dengan makanan, anda mendapat semua di Tawang - dari masakan tempatan Monpa ke makanan segera Amerika. Terdapat dua kafe di mana pelancong biasanya bergaul - hanya tanya penerimaan hotel di mana mereka berada jika anda berada dalam mood untuk bersosial. Alkohol juga sangat murah di Arunachal kerana cukai yang rendah. Minumlah! Anda perlu kehangatan.

Beras dengan Charu Sabzi.

Pada hari Selasa, saya memulakan perjalanan selama 12 jam dari Tawang ke Tezpur dalam sumo bersama. Kos perjalanan saya ₹ 1050. Sesetengah pengendali melakukannya untuk lebih murah. Dalam perjalanan pulang, ia turun ke Sela Pass dan kelihatan cantik tertutup selimut salji. Ia juga berbahaya kerana keterlihatan di jalan raya dikurangkan kepada kurang daripada 100m. Apabila kita akhirnya sampai ke dataran Assam, ia berasa baik untuk menjadi panas sekali lagi, tetapi saya sudah mula terlepas pergunungan. Saya tidak kembali ke Guwahati selepas Tezpur dan sebaliknya membuat perjalanan ke arah timur Assam.

Perbelanjaan

Saya menghabiskan ₹ 11000 lebih dari 5 hari di Arunachal yang mana anda perlu menambah ₹ 8000 untuk tiket penerbangan dari bandar anda ke Guwahati. Daripada ₹ 11000, saya membelanjakan ₹ 4350 untuk pengangkutan, ₹ 3320 untuk penginapan, ₹ 2715 untuk makanan dan sisanya untuk perbelanjaan pelbagai.

Itulah tentang Arunachal Pradesh. Jika anda ingin melihat lebih banyak foto saya dari perjalanan saya, pergi ke sini. Saya harap anda menikmatinya dan saya berharap anda dapat mencari maklumat yang anda cari. Dalam Bahagian 2 siri ini, saya bercakap tentang pergi ke Kaziranga National Park dan kemudian ke Majuli - pulau sungai terbesar di dunia.

Ada soalan? Tinggalkan komen di bawah. Saya akan melakukan yang terbaik untuk membersihkan keraguan anda.