Pengalaman Maui Pengalaman Minda yang Terbaik

Perjalanan (dan kehidupan) tidak lebih daripada sekadar pengalaman. Saya rasa ini paling menarik semasa bercuti - kerana, pada akhirnya, itulah mata wang akhir percutian - pengalaman yang anda miliki. Terutamanya, langkah 3 "mind-expanding" experiences ala Wait But Why Truthism. Sekurang-kurangnya itulah yang saya suka perjalanan.

Walau apa pun, kami baru pulang dari perjalanan selama seminggu ke Maui di mana saya mempunyai banyak pengalaman Step 3. Saya mahu mendokumentasikannya di sini. Ini terutamanya untuk diri saya sendiri, tetapi saya fikir ada yang lain mungkin mendapati ini berguna. Tiada pengalaman yang saya ceritakan adalah rahsia besar. Kebanyakan terdapat dalam beberapa buku panduan di suatu tempat. Tetapi kebanyakan buku panduan adalah senarai dobi - mereka tidak menganjurkan dengan mendalam. Inilah yang saya cuba lakukan di sini.

1. Berenang dengan Turtles di Pantai Po'olenalena

Saya telah mencari kura-kura untuk sepanjang minggu. Saya akhirnya menemui mereka pada hari terakhir kami berada di Maui. Mereka kelihatan nongkrong di Pantai Po'olanena. Serius sekalipun, kami sampai di sini sekitar jam 7:45 pagi dan saya snorkeled sekitar 25 kaki dari pantai dan hampir berlari ke dalam penyu 5 kaki. Saya snorkeled selama sejam di dalam air dan melihat sebuah penyu 5 penyu melakukan perkara mereka di sini. Mengapung di sekeliling, memetik barang dari dasar lautan, ingin berenang di sekeliling saya. Fikiran saya ditiup.

Saya mungkin mengambil masa 30 minit rakaman dengan GoPro saya, tetapi kemudian saya membuat kesilapan untuk mengeluarkan kad microSD saya daripada GoPro dan cuba memasukkannya ke dalam pembaca luaran di MacBook saya. Tekanan meletakkannya di dalam slot memecahkan kad dan saya pasti pasti saya kehilangan semua rakaman - ia memerlukan intervensi tahap perkakasan untuk mendapatkan data yang sekarang :(.

Walau bagaimanapun, saya akan ingat pengalaman saya berenang dengan kura-kura selamanya (walaupun tanpa rakaman saya). Hands down pengalaman paling bertiup di Maui untuk saya.

Petua Penting: Pergi lebih awal sebelum pukul 8 pagi untuk melihat penyu.

Mencari kura-kura pada tengah hari hari sebelumnya. Gagal. Pagi = penyu.

2. Mendaki ke Haleakala di Trail Sands Trail

Semua orang pergi melihat matahari terbit di Haleakala. Kami tidak melakukannya. Terutamanya kerana tiada seorang pun daripada kami yang ingin bangun pukul 3 pagi untuk memandu di sana untuk melihatnya. Ia tidak perlu - tempat ia epik walaupun dalam cahaya matahari sepenuhnya.

Sebaliknya, kami bangun pada waktu yang normal dan sampai ke kawah menjelang jam 10 pagi dan menaiki jejak gelongsor terkenal ke kawah. Saya fikir ia akan menjadi super sesak, tetapi seperti semua Taman Negara, hanya 1% dari pelawat sebenarnya lebih dari 1 batu dari tempat letak kereta. Jadi, jika anda sampai sejauh ini, anda hanya dan gunung berapi.

Kami berjalan selama kira-kira 3 batu sehingga ibu bapa (dan berusia tiga tahun) letih. Kami makan makan tengahari makan kami di atas lantai kawah. Di bahagian bawah terdapat beberapa laluan tambahan di mana anda boleh berjalan di sekitar bibir cinder - tetapi terlalu banyak untuk mendapatkan semua orang di sana. Walaupun berundur sebelum bahagian bawah, saya masih mempunyai masa yang menakjubkan.

Kawah mempunyai suasana dunia yang lain. Ia secara literal kelihatan seperti permukaan Marikh. Walaupun ia kelihatan sangat tidak ramah, terdapat begitu banyak nyawa yang disesuaikan dengan alam sekitar. Sebagai contoh, berhampiran tempat kami berpaling, kami melihat sebatang pokok yang besar. Saya masih ingat membaca tentang tumbuhan ini di buku Taman Negara Reader's Digest yang telah lama saya dewasa. Mereka berbunga sekali setiap 50 tahun dan kemudian mati. Ia adalah hebat untuk melihatnya dalam kehidupan sebenar 30 tahun selepas membaca tentangnya.

Kehidupan, uh, mencari jalan. - Ian Malcolm (Taman Jurassic)

Kami meninggalkan kawah sebaik sahaja selesai mendaki kami. Saya menyesal yang kami lakukan. Kami pada mulanya sepatutnya kekal di sana dan menonton matahari terbenam dan mengasyikkan. Kami akhirnya keluar sebab semua orang letih dan tidak mahu menunggu selama dua jam. Apabila dilihat semula, kita sepatutnya hanya bertahan di dalam kereta sehingga matahari terbenam dan kemudian melihat bintang-bintang. Saya pasti persembahan itu pasti tidak masuk akal. Lain kali.

Petua Penting: Lupakan Sunrise. Hike ke Kawah sebaliknya. Tinggal untuk Sunset dan stargazing.

Melakukan Tarian India Klasik menimbulkan di dalam Kawah HaleakalaLoji Silversword (a'hinahina)

3. Merenung di La Perouse Bay

Kerana saya merasakan saya terlepas pada pengamatan Haleakala, saya pergi ke La Perouse Bay pada waktu malam untuk melihat bintang-bintang. Ternyata stargazing adalah SPECTACULAR di sana.

La Perouse Bay terletak di lapangan lava besar hanya 10 minit dari Wailea, tempat kami tinggal. Oleh kerana ia adalah ladang lava hitam yang menumpuk ke Pasifik, langit sangat gelap di sana. Sebelum matahari terbit, kita dapat melihat bayang-bayang Milky Way di lautan. Saya tidak pernah melihat langit berbintang ini di atas lautan.

Petua Penting: Luangkan waktu satu malam untuk pergi ke La Perouse Bay, terutama jika anda tinggal di Wailea. Anda akan melihat ini di bawah.

Bima Sakti di atas Pasifik (Orion di sebelah kanan)

4. Memandu Lebuh Raya Pi'ilani dari Hana

Jalan ke Hana adalah haji pelancongan klasik di Maui. Kebanyakan orang memandu ke Hana dan kemudian kembali dan kembali ke arah mereka. Kami tidak. Sebaliknya kami menghala ke seluruh pulau, kembali ke arah selatan Haleakala di sepanjang Lebuh Raya Pi'ilani. Jika anda suka pengembaraan, ini adalah jalan untuk anda.

Pertama, pertama 9 batu selepas Daerah Kipahulu Taman Negara tidak beraspal, penuh dengan jalan berlubang, sangat sempit, dan skirt di sepanjang pinggir tebing yang menghadap ke lautan. Pasangan yang dengan sinar matahari langsung di mata kita sepanjang masa membuat pengalaman memandu secara stres. Ayah saya dan saya akan ketawa dengan kuat pada beberapa giliran kerana kami tidak dapat melihat apa-apa tetapi silau dari kaca depan. Kami hanya memandu ke hadapan dengan harapan bahawa kereta tidak akan jatuh ke laut (dan kereta lain tidak datang dari jalan lain). Begitu banyak perkara yang boleh menjadi salah. Tetapi mereka tidak. Kami bertahan dan kini mempunyai cerita yang hebat untuk diberitahu. Ini adalah pengembaraan apa yang :)

Tetapi dengan serius, jalan itu indah. Oleh kerana ini adalah bahagian lega dari Maui, tidak ada hutan tebal - sebaliknya terdapat padang rumput terbuka. Juga, tiada siapa yang hidup di sisi Maui ini, jadi ia benar-benar belum berkembang. Kami mempunyai pandangan yang tidak terhalang di seluruh pulau itu ke lautan. Kami berhenti di sekeliling tempat - yang terbaik adalah tempat ini di mana anda dapat melihat Haleakala mengintip di atas awan dan matahari sedang menetap di atas padang rumput. Ia kelihatan seperti sesuatu yang keluar dari Bumi Tengah.

Petua Penting: Jangan memandu balik Jalan ke Hana, balik ke Lebuh Raya Pi'ilani dan mengelilingi Haleakala.

Haleakala dari Lebuh Raya Pi'ilani.

5. Mendaki Hutan Buluh di Pipiwai Trail

Hutan buluh di Pipiwai Trail ke Waimoku Falls di Daerah Kipahulu Taman Negara Haleakala di selatan Hana. Hutannya lebih baik daripada air terjun pada akhir. Terdapat sihir untuk hutan buluh yang sukar dijelaskan. Angin yang ringan menyerupai daun, tetapi apa-apa yang lebih kuat anda mendapat semua batang buluh yang memukul satu sama lain yang membuat bunyi berongga ini. Digabungkan dengan saya memikirkan bahawa sesetengah pejuang Kung Fu bertempur tinggi di atas saya Crouching Tiger, gaya Naga Tersembunyi - ia dibuat untuk pengalaman transenden.

Petua Penting: Jika anda mengambil Jalan ke Hana, tekan Pipiwai Trail. Tekan jejak sebelum pukul 3:30 sehingga anda mempunyai cukup cahaya untuk naik turun.

Di dalam hutan buluh.

6. Perbelanjaan Hari di Big Beach

Hawaii adalah mengenai pergi ke pantai. Dan pantai kegemaran saya di Maui adalah Makena Beach (juga dikenali sebagai Big Beach) di selatan Wailea. Ia adalah super panjang, sangat luas, dengan pasir lembut yang indah, dan pantai yang hebat untuk boogie-boarding. Tambahan pula, anda dapat melihat Kahoolawe dan Lanai di luar ufuk dan mudah dari jalan raya. Kami menghabiskan 4 jam di sini - berenang, menaiki boogie, membuat istana pasir, dan hanya bersantai. Ia adalah hari pantai yang terbaik.

Mind Blown.

Bahagian yang terbaik adalah mengikuti dengan air kelapa segar dari sisi jalan. Ini benar-benar besar "Samoa" kelapa adalah $ 15 setiap satu! Sangat mahal. Tetapi berbaloi. Lelaki itu yang menjualnya adalah ahli perniagaan yang berat. Dia mempunyai cengkaman di pasaran dan dia tahu.

Minum dab-er jal.

Petua Penting: Luangkan hari di Makena Beach. Ini adalah pantai Hawaii yang terbaik.

7. Makan Malam di Rumah Ikan Mama

Restoran ini adalah klasik Maui. Ia mahal, tapi berbaloi. Kami mendapat tempahan tiga minggu lebih awal (sebelum kami pergi) dan pergi ke sana satu jam lebih awal untuk tempahan. Ini baik-baik saja kerana kami akhirnya mengambil sekumpulan gambar di tepi pantai dan di dalam sebuah kanu di sana. Mereka membuat kami menunggu hampir 30 minit lewat tempahan kami (yang meletupkan saya), tetapi hidangan dan perkhidmatan itu sangat mengagumkan yang ok pada akhirnya.

Saya mempunyai salah satu ikan yang mereka telah menangkap hari itu. Terbaik. Ikan. Pernah. Kami tidak mengagumkan juga - dia telah bekerja di Mama selama 17 tahun. Dia telah berpindah ke Maui selepas menamatkan sekolah menengah dan telah tinggal di sini sejak itu. Saya suka cerita Hawaii ini. Membuat saya mahu hanya berpindah ke Kepulauan kadang-kadang juga. Kadar kehidupan begitu ... tenang di sana.

Juga, secara rawak kita melihat Justin Timberlake dan Jessica Biel (bersama ahli keluarga lain) di sana. Pertama, dan hanya, penampakan selebriti di Maui!

Berada di kanu seperti Moana.

Oh, dan dapatkan Lilikoi Black Pearl ini pada akhirnya. Sangat baik.

Lilikoi Black Pearl Dessert.

Petua-petua Penting: Buatlah Mama anda hidangan istimewa di Maui. Buat tempahan sekurang-kurangnya 3 minggu terlebih dahulu. Dapatkan salah satu daripada ikan segar mereka ditangkap pada hari itu.

8. Minuman dan Sunset di Four Seasons Wailea Beach

Wailea Beach dihiasi oleh tiga resort berapi di mana harga bilik purata adalah hampir $ 1000 / malam. Tetapi, anda tidak perlu mengetengahkan jenis wang untuk memiliki pengalaman Pantai Wailea yang muktamad. Sebaliknya, letakkan kereta anda di lot awam, berjalan ke lobi Four Seasons, duduk di bar dan minum di sana. Mereka mempunyai muzik genggam utama dan hula di sana setiap malam. Selepas minuman di lobi terbuka mereka, berjalan kaki ke pantai dan melihat pemandangan yang matahari terbenam ke Pasifik.

Saluting Matahari. Dengan menyalin anak kecil mama.

Petua Penting: Jangan tinggal di Four Seasons (kecuali jika anda adalah jumlah pemain baller). Dapatkan minuman di sana. Kemudian pergi menonton matahari terbenam di pantai.

9. Makan Banyak Udang Kelapa

Saya rasa anda boleh makan udang kelapa di mana sahaja, tetapi makan di Maui apabila anda letih dari berenang dan ditutupi dengan air garam kerak adalah pengalaman Langkah 3. Dua tempat terbaik yang kami dapati:

• Udang kelapa Pulau Chef di Pasar Nahiku dalam perjalanan ke Hana
  • Trak makanan Kinaole Grill di Kihei
Masuk ke dalam perut saya.

Petua Penting: Makan banyak udang kelapa setiap kali anda mendapat peluang.

10. Makan Ice Awan Ululani di Pantai Kenolio

Tidak semua mencukur Hawaii dicipta sama. Ululani adalah yang TERBAIK. Mereka mencukur ais mereka ke dalam salji serbuk sempurna dan mereka menggunakan buah-buahan yang sebenar untuk membuat semua perasa mereka. Kami pergi ke satu di Kihei dua kali. Kedua-dua kali ada garis besar - itu sentiasa menjadi petanda yang baik.

Es mencukur kegemaran saya adalah kombo 3 cara mangga, lilikoi (buah semangat) dan kelapa. Tip tip - jangan makan di teras Ululani - sebaliknya berjalan di seberang jalan dan makan di atas pantai.

Kelapa, Mangga, Buah Passion. YAAAAS.Ini adalah pandangan yang anda sepatutnya semasa makan ais pencukuran.

Petua Penting: Makan ais mencukur Ululani seberapa banyak yang anda boleh tanpa diabetes.