Communa 13 di Medellin; Panduan pelawat

Pada hari terakhir dan terakhir kami di Medellin neeharika sinha dan saya membahaskan melawat Communa 13. Walaupun banyak telah ditulis mengenai hal itu dan anda boleh membaca tentang di sini, nampaknya dipersoalkan sekiranya ia selamat untuk melawatnya sendiri tanpa lawatan dan dengan Sepanyol kami yang terhad.

Setelah menjadi peminat sesama yang kita jumpa dalam penerbangan kami dari Cartagena ke Medellin, kami memutuskan untuk melakukannya.

Dari kawasan El-Poblado, cara paling mahal untuk mendapatkannya adalah untuk mendapatkan metro dari El-Poblado, pemindahan dari San Antonio ke San Javier. Walaupun saya tidak ingat dengan tepat, ia perlu kos tidak lebih daripada 5000 COP (kira-kira $ 1.75 USD) perjalanan setiap orang.

Walau bagaimanapun, sejak kita benar-benar pendek, kami memutuskan untuk mencuba dan mengambil teksi di sana. Teksi pertama yang kami tandakan untuk sebab-sebab tertentu mensia-siakan kami (yang agak membimbangkan) tetapi yang kedua gembira membawa kami ke stesen metro San Javier. Selepas kira-kira 30 minit perjalanan kami tiba di San Javier. Ia kos kami kira-kira 18k COP atau kira-kira $ 6 USD.

Dari San Javier, ambil Collectivo (bas) yang diberi label "Escaleras Electricas". Pada bulan Julai 2016, kos COP 1000 ($ 0.33 USD) di dalam bas.

Perlu ada teksi untuk dibawa ke Communa yang mungkin tidak melebihi 20k, tetapi untuk alasan apa pun, pemandu teksi kami menurunkan kami di stesen San Javier kerana Sepanyol kami terhad.

Di atas bukit yang menuju ke Escaleras di sebelah kanan

Sebaik sahaja anda berada di sana berjalan ke arah sebelah kiri di jalan berjajar Graffiti dengan lereng bukit kecil. Pada ketika ini semua telefon dan kamera kami di mana selamat kerana kami tidak pasti sama ada ia selamat untuk mengambil gambar. Ia cukup awal pada waktu pagi (kira-kira pukul 10 pagi) jadi kami tidak melihat mana-mana pelancong lain di sekitarnya yang menambah lagi kecemasan kami.

Selepas kira-kira 5 minit berjalan kaki, anda akan sampai ke bahagian bawah eskalator.

Selebihnya posting ini akan menjadi kurang panduan tetapi lebih banyak pengalaman kami di sana.

Kami menaiki penerbangan eskalator pertama sementara masih merasa sedikit cemas jika perlu di sini dan apalagi mengambil gambar. Untuk melegakan kami, kami bertemu seorang pemandu tempatan tersenyum memakai jaket merah bernama John. Leila sahabat kami yang bercakap lebih baik dari Sepanyol bertanya kepada kami jika memang baik untuk kami berada di sini dan mengambil gambar. Dia tersenyum berkata "Es Bueno" dan memperkenalkan dirinya.

John aka Chota bercakap dengan Leila semasa dia menerjemahkan untuk kami

John memberitahu kita tentang sejarah Communa. Dia memberitahu kita bagaimana Escalators telah membantu kehidupan orang-orang yang membolehkan untuk melakukan tugas biasa seperti mendapatkan barangan runcit dengan mudah tanpa perlu risau tentang bagaimana mereka akan mendapatkan kembali bukit. Beliau berkata sebelum eskalator, orang-orang tua khususnya hanya tinggal di rumah mereka tetapi eskalator kini memberikan mereka jalan keluar.

Setiap tempat sekitar Communa di sekitar Escalators terdapat Graffiti dan karya seni yang indah.

Untuk mengejutkan kami, John memberitahu kami bahawa dia bersama teman-temannya yang bertanggungjawab untuk banyak karya seni, "mis amigos y pinto las picturas".

Kami melihat sekumpulan karya seni dengan tandatangan Chota, John memberitahu kami bahawa tidak lain adalah dia.

Kami memanjat beberapa lagi eskalator penerbangan semasa dia memberitahu kami mengenai sejarah keganasan Communa dan bagaimana ia digunakan sebagai hotspot Geng, Gerila, Mafia Dadah dan aktiviti para-ketenteraan kerana ia terletak di laluan dadah. Kematian yang tidak perlu dan tindakan keganasan yang tidak berguna adalah kejadian setiap hari di Communa. Beliau bercakap tentang bagaimana golongan muda fikir ia cara hidup menjadi ganas dan dia melihat seni sebagai cara untuk menyalurkan kreativiti dan tenaga orang muda.

Selepas bertahun-tahun keganasan Communa lebih aman sekarang. Walaupun penggunaan dadah dan aktiviti geng tidak berhenti sepenuhnya, perkara lebih baik daripada apa yang dahulu berlaku. Kisah Communa adalah benar-benar satu yang menunjukkan daya tahan penduduk tempatan dan membawa kegembiraan kepada jiwa.

Kami sampai ke puncak eskalator dan disambut dengan pemandangan Medina

Lihat dari atas

Selepas banyak lagi gambar, kami menawar John dan selamat tinggal Communa dan kembali ke Medellin. Ia dengan mudah pengalaman terbaik kami di Colombia. Saya sangat mengesyorkan pergi dan bercakap dengan John jika dia berada di sana. Terdapat banyak lawatan yang boleh anda bayar untuk kira-kira $ 20 USD. Melihat bahawa ini adalah kawasan miskin, saya sendiri tidak mencadangkan mereka kerana wang yang anda bayar untuk pelancongan tidak kembali kepada penduduk setempat. Atleast satu syarikat pelancongan yang disebutkan di laman web mereka bahawa sesetengah hasil kembali kepada masyarakat tetapi John memberitahu kita bahawa itu tidak benar. Walaupun anda tidak menemui John, terdapat banyak jaket merah memakai pemandu tempatan yang akan senang bercakap dengan anda.

Secara kebetulan, kita berjalan kaki ke pejabat pentadbiran di mana mereka mempunyai pelajaran bahasa Inggeris untuk kanak-kanak tempatan dan mereka selalu mencari sukarelawan untuk mengajar. Oleh itu, jika anda ingin memberi sumbangan kecil kepada komuniti di sini, saya sangat mengesyorkannya.

Untuk mencari jalan pulang, berjalan ke bawah dan temui bas yang membawa anda kembali ke stesen San Javier, dari situ anda boleh mengambil teksi atau metro kembali ke El Poblado atau di mana sahaja anda tinggal.