Panduan Pemula kepada Kings Canyon

Pengenalan kepada Grant Grove dan Daerah Cedar Grove

Ya, hello Kings Canyon! Pandangan ini terletak di laluan Mist Falls, kira-kira 3.5 batu.

Keperluan penting

• Jenis perjalanan: Weekender (berlepas Jumaat selepas kerja, pulang petang Ahad)
  • Waktu memandu dari San Francisco: ~ 4-4.5 jam ke pintu masuk taman, tambahan 30-45 minit ke Cedar Grove / Road's End.
  • Kesukaran dan jarak perbatuan: Berbeza. Kings Canyon adalah sebuah taman nasional yang besar dengan pelbagai daerah. Jawatan ini memberi tumpuan kepada Grant Grove dan Cedar Grove, kedua-dua daerah yang paling dekat dengan SF.
  • Orang ramai: Kami melawat taman itu pada awal bulan Jun dan melihat orang ramai.
  • Suhu: Berbeza dengan musim; kami mengesyorkan melawat May-September selepas salji cair. Menjangkakan waktu siang hari sekitar 70 ° F dan rendah sehingga 50 ° F. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa canyon agak mendalam, jadi cuaca yang tepat boleh berbeza-beza bergantung kepada di mana anda berada di taman (canyon floor vs puncak gunung).
  • Permit: Diperlukan untuk semua perjalanan backpacking sepanjang malam. Anda boleh memohon untuk menyimpan permit terlebih dahulu untuk musim sibuk (Mei-September) dalam talian melalui NPS. Anda juga boleh melihat trailheads yang masih mempunyai permit yang tersedia di sini.
  • Bears / mengancam hidupan liar: Bears aktif di kawasan itu, jadi pastikan anda membawa kanister beruang dan menyimpan makanan anda dengan betul.
  • Keadaan air: Bergantung pada jejak, tetapi Sungai Kings berjalan melalui pusat taman, dengan pelbagai aliran lain di sepanjang jalan
  • Keadaan kebakaran: Kebakaran dan dapur berkemah dibenarkan; semak sekatan api semasa sebelum perjalanan anda.

Prep

Gear: Semak senarai semak iklim saya yang sederhana untuk cadangan barang-barang yang disyorkan untuk membawa perjalanan ini.

Makanan: Kami mengesyorkan membawa makanan kering tanpa beku, terutama sejak malam pertama anda akan menjadi perkhemahan kereta. Hack perkhemahan kegemaran kami adalah untuk menyediakan burritos sarapan dan carne asada burritos terlebih dahulu, bungkusnya di kerajang, dan kemudian memanaskan semula mereka di arang api.

Penginapan perkhemahan: Untuk malam Jumaat, menempah tempat di Sunset Campground, yang terletak betul-betul di pintu masuk taman. Terdapat banyak perkhemahan di seluruh taman (senarai penuh di sini). Kami berkhemah malam kedua di Sunset, walaupun kami mendapati bahawa ia penuh sesak dan bising.

Jumaat

Kami berlepas selepas bekerja pada hari Jumaat dan melanda trafik jam sibuk, menambah sekurang-kurangnya dua jam ke arah pemanduan. Semasa anda keluar dari bandar, lebuh raya itu menjalar melalui bukit-bukit dan ke ladang-ladang yang luas di California tengah.

Kegelapan memakan langit akhirnya apabila kita membuat giliran terakhir kami ke Lebuhraya 180, menuju ke Kings Canyon. Jalan hitam gelap dicampur ke langit tengah malam, laut bergulung garis kuning dan putih membimbing kita lebih tinggi dan lebih tinggi ke gunung.

Selepas apa yang terasa seperti kekekalan, kami tiba. Kami menarik ke tempat kem kami dan melangkah keluar dari kereta ke udara gunung sejuk, bau kotoran dan cedar menyegarkan paru-paru kami. Saya melihat ke atas pokok-pokok, menjulang tinggi di atas kita, bintang berkilauan di luar cawangan. Enam jam yang kami luangkan di dalam kereta berasa tidak penting. Kami akhirnya di sini, dan ia adalah ajaib.

Foto super artsy Nick dari Sequoias digambarkan dalam kopinya. : Nick Roberts

Sabtu

Keesokan harinya, kami menghirup kopi koboi dan menuju Cedar Grove, jantung Kings Canyon. Saya telah meneliti taman itu terlebih dahulu, jadi saya mempunyai rasa umum dari daerah-daerah yang berlainan dan kenaikan yang ada. Tiada apa-apa dalam talian yang mempersiapkan saya untuk drama canyon dalam kenyataannya.

Jalan raya 180 berkelok-kelok secara dramatik melalui hutan Sequoia raksasa, memanjat hutan hangus di puncak, dan kemudian membuka ke dalam satu neraka pandangan yang dramatik.

Lebuhraya 180 angin dari puncak gunung ke dasar lembah, dan mengikuti Sungai Sungai selama kira-kira 15 batu ke Jalan End.

Sudah tentu, kami menarik lebih banyak kali memandu ke Cedar Grove. Hampir mustahil untuk memandu ke dalam canyon tanpa dihalang oleh rasa kagum. Puncak menara di atas lantai canyon, yang tertinggi masih dihadkan dengan salji. Keseluruhan 28 kilometer pemanduan dikelilingi dengan pinggir jalan untuk tujuan ini, bagi para pengunjung untuk berhenti dan melihat ke pemandangan yang menakjubkan.

Saya mengambil gambar di atas ... kerana siapa yang tidak akan mengambil gambar ini? : Nick Roberts

Mendekati lantai canyon, kami mendapat gambaran pertama Sungai Kings. Ia terancam dengan keganasan yang tidak pernah saya lihat sebelum ini. California telah mengalami musim sejuk yang luar biasa basah, yang bermaksud gunung-gunung telah pecah dengan salji. Jeram-jeram itu menjelaskan betapa banyak salji yang ada.

Seluruh sungai melanda. Bayang-bayang itu bergerak bersama-sama dengan marah, menyembur di atas batu-batu menjadi awan kabut yang halus. Kami berdiri di tepi jalan dan membiarkan kabus berais menggelitik kami, menghantar sejuk ke bawah duri kami. Ia membuatkan saya berasa kecil dan rapuh untuk menyaksikan kekuatan yang kuat, dicipta oleh matahari yang mencairkan salji. Jika saya tergelincir dan jatuh, saya tidak akan dapat hidup.

Ketika kami terus mendalam ke dalam canyon, saya melihat tanda-tanda untuk Grizzly Falls, dan kami menarik untuk melencong jalan lain. Kami berdiri dekat dengan pangkalan seperti yang kita dapat, mendapat letupan oleh angin berkabut yang diciptakan oleh kekuatan semata-mata air berdebar ke bumi.

Nick mendapat letupan oleh awan kabut berais di dasar Grizzly Falls, kelihatan seperti manusia kecil yang kecil.

Lebih jauh ke dalam canyon, kami tiba di jejak untuk kenaikan pertama kami: Zumwalt Meadow. Gelung jejak di sekeliling tepi padang rumput, mengikuti pinggir sungai dan kemudian memeluk pangkal pergunungan di bahagian selatan lembah itu. Banjir sungai telah menenggelamkan bahagian-bahagian jejak, memaksa kita untuk menyeberang melalui air selama kira-kira seratus kaki. Air merasakan seperti ais tulen, menyengat kulit kita seperti beratus-ratus jarum.

Bahagian yang paling dibanjiri jejak Zumwalt Meadow mendapat kira-kira satu kaki dalam. Tulen. Ais.

Kami mengembara sedikit ke Jalan End, di mana Jalan Raya 180 berhenti dan perjalanan kami ke Mist Falls bermula. Matahari tengah hari yang tinggi menunjukkan kami tiada belas kasihan. Setiap langkah di sepanjang laluan itu dihukum, panasnya berdenyut ke atas seperti kami memasak di kuali gergasi alam.

Pada masa kami sampai di persimpangan jalan, keletihan panas telah mendapat yang terbaik daripada kami. Kami berjalan beberapa kaki untuk menyejukkan di sungai, tetapi air berais hampir merasakan. Hanya beberapa saat yang lengang di tepi sungai yang menarik nyamuk, yang mengamuk di sekeliling kulit kita, merebut peluang untuk mengambil gigitan. Saya melepaskan baju dan topi saya di sungai, dan kami melanjutkan kursus.

Bahagian kedua jejak terbukti lebih cantik dan menyenangkan untuk bertahan. Semasa kami meneruskan, kami melihat Gardiner Creek, yang dikenali sebagai "sungai" sebagai megah dan dahsyat sebagai Sungai Sungai. Jejak itu diikuti dengan air yang cukup dekat sehingga kekuningan sengit salji mencairkan udara yang terik. Semakin dekat kita dapat, lebih teruk lagi kita menjadi pada jumlah air yang cukup. Beberapa mata di sepanjang laluan itu kelihatan sengit untuk menjadi destinasi akhir. Bagaimana mungkin Mist Falls menjadi lebih mengesankan daripada ini?

Gardiner

Kami naik cerun berliku-liku beransur-ansur yang membuka ke dalam vista yang mengagumkan, merangkumi puncak-puncak salji yang terpendam di lembah sekitarnya menjadi pemandangan tunggal yang indah.

Suhu jatuh beberapa darjah, dan awan kabut sejuk menyambut kami. Dari beberapa ratus meter jauhnya, Mist Falls jatuh dengan ganas ke bumi, meletup dalam awan kabut yang halus. Kami telah tiba.

Bukan gambar terbaik, tetapi jujur, terdapat kabus yang begitu banyak yang saya tidak dapat menyimpan lensa kamera saya bersih!

Kami mengikuti jejak melewati orang ramai yang berkumpul di pangkal jatuh, dan mengambil tempat duduk di atas batu granit di bahagian atas air terjun. Kami berkongsi bir sejuk, ganjaran yang lezat, sebelum turun jatuh ke dalam panas terik.

Api yang ditetapkan pada awal / akhir jejak membuat udara tebal dan berasap ... aka sempurna untuk pukulan ini. Ú

Kembali ke tapak perkhemahan, kami berupaya untuk membina api dan bersiap sedia untuk percubaan kami. Kami dengan sengaja datang tidak bersedia ... tiada peralatan memasak, hanya pisau poket pisau $ 1 dan bahan mentah.

Sebuah backstory kecil: pada musim panas yang lalu, Nick dan saya telah mengambil perjalanan perkhemahan separa tidak bersedia dengan Ayah saya ke Pergunungan Wasatch di Utah. Pada masa itu, Nick dan saya kebanyakannya pergi dalam perjalanan backpacking semalaman, jadi kami menyimpan pek kami sentiasa dimuatkan. Walau bagaimanapun, perjalanan ini adalah hanya perkhemahan kereta tradisional, dan kami gagal membawa perkara-perkara yang paling asas. Kami juga terlupa air. Pada malam itu, kami akhirnya memanggang daging asada di atas tongkat yang kami telah diukir ke hujung yang runcing kerana itu semua yang kami ada. Walaupun pada mulanya berasa bingung, Nick akhirnya mengasihi kegilaan pengalaman ini, dan sejak itu kami bertujuan untuk mencipta semula.

Oleh itu, di sini di Tapak Perkhemahan Sunset, kami memanggang carne asada di atas api terbuka dan kemudian merobeknya dengan giginya dengan gigi dan tangan kosong. Ia adalah lazat.

Perkhemahan bergaya ganas. Ú

Kami menghabiskan beberapa jam ke depan melihat api ketika matahari terbenam di sebalik pokok-pokok hijau yang subur. Perbualan melayang ketika kami menghirup wain merah. Kami jatuh tertidur di bawah selimut bintang berkedip di luar cawangan Sequoia.

Belum lagi langit yang berbintang. Ini betul-betul pandangan saya dari kerusi saya dengan api.

Ahad

Dengan perjalanan empat jam ke depan, kami tidak mempunyai banyak masa untuk meneroka Kings Canyon. Kami memandu di jalan ke Grant's Grove, sebuah kawasan yang penuh dengan Sequoia raksasa yang meninggikan beratus-ratus kaki di atas kami. Kami mengambil gelung pendek melalui hutan, berjalan melalui pusat Sequoia yang jatuh, hujung dari hujung ke hujung. Pokok ini kira-kira 7-8 kaki dan panjangnya seratus kaki. Kami benar-benar berdiri di dalamnya!

Sequoia gergasi di Grove Grant. Sukar untuk mendapatkan skala berskala, tetapi pokok itu adalah 100 kaki tinggi dan mungkin 6 kaki lebar.

Selepas itu, kami berhenti sebentar di Hume Lake. Duduk dengan air, kami memberi makan itik bayi dan menyerap beberapa minit terakhir cahaya matahari.

Walaupun kami menghabiskan banyak masa di jalan raya, hujung minggu kami melarikan diri ke Kings Canyon adalah usaha yang bernilai. Saya perlu melihat gunung-gunung, untuk menghirup udara segar, untuk menenggelamkan kepalanya di dalam sungai berais yang dipenuhi oleh salji segar. Terdapat sesuatu yang sangat menyegarkan tentang padang gurun, tentang menghilangkan diri dari kehidupan moden dan sepenuhnya merendam diri anda di dunia semula jadi. Kali seterusnya, kami akan pastikan ia menjadi perjalanan backpacking.