Panduan Perjalanan Bangkok

Saya benar-benar ingin mendapatkan panduan perjalanan Bangkok ini sementara Bangkok segar di kepala saya. Semasa saya duduk menulis di lapangan terbang Don Mueang, saya dapat merenungkan masa kita di Bangkok sebagai dua minggu benar-benar dibelanjakan dengan baik. Baca terus untuk panduan perjalanan Bangkok yang cepat. Ketahui apa yang patut dilihat di Bangkok dan bagaimana untuk memaksimumkan masa anda di bandar besar ini.

Bangkok adalah salah satu daripada bandar-bandar yang sangat mengejutkan kami. Kami telah melihat beberapa ibu kota setakat ini dan pada umumnya tidak menyukai mereka. Delhi terlalu sibuk dan Vientiane agak mengantuk. Sudah cukup untuk mengatakan bahawa setakat ini, kami telah belajar untuk tidak mengharapkan terlalu banyak dari ibu negara. Semua yang berubah di sini walaupun - kita sukai Bangkok.

Sebaliknya yang lama dan yang baru, bersama dengan jumlah semata-mata yang perlu dilakukan dan lihat di sini, telah menyebabkan kita berasa sedih apabila kita berlepas.

Berikut ini adalah akaun tentang apa yang saya fikir patut dilihat dan apa yang mungkin anda ingin lompat - panduan perjalanan Bangkok.

Kuil

Ok, saya akan mulakan ini dengan pengakuan. Kami sebenarnya hanya melawat satu kuil di Bangkok . Gunung Emas adalah luar biasa dan anda pasti perlu melawat. Walau bagaimanapun, kami telah tersesat ketika kami sampai ke Bangkok. Kami telah melihat begitu banyak dalam beberapa minggu sebelum ini, kami benar-benar mencari perkara lain untuk dilakukan.

Saya pernah mendengar Emerald Buddha, Buddha Merah dan Istana Besar benar-benar hebat, tetapi saya cuba untuk tidak mengesyorkan perkara secara peribadi kecuali saya sebenarnya melawat. Sekalipun anda seperti kami dan sedikit kecewa oleh Asia Tenggara, pastikan untuk melawat sekurang-kurangnya satu kuil di Bangkok. Adalah penting untuk melihat kontras antara lama kuil-kuil dan pusat membeli-belah baru dan mal.

Pasaran

Baiklah, inilah jalan utama dari panduan perjalanan Bangkok ini. Pasar di Bangkok sangat istimewa. Tak diragukan lagi, mereka adalah cara paling murah untuk makan makanan terbaik - ketahui lebih lanjut mengenai itu di sini. Perhatikan bahawa pasaran Bangkok adalah pakar dalam menjual anda omong kosong yang anda tidak perlukan.

Pasar Chatuchak sangat baik. Seseorang memberitahu saya ia adalah salah satu pasar terbesar di dunia - anda boleh merasakannya apabila anda berada di sana. Beribu-ribu gerai, semuanya dengan harga yang berpatutan. Jika anda memerlukan pakaian seperti yang kita lakukan (9 minggu perjalanan mengambil hit pada pakaian anda - terutamanya barangan putih!) Tidak ada tempat yang lebih baik dari sini. T-shirt akan dikenakan biaya $ 2-3. Baju $ 4-5 dan seluar $ 7-8. Tidak baik juga. Yang menghairankan, kebanyakan vendor tidak terbuka untuk membeli sedikit di sini. Saya fikir mereka telah datang ke beberapa jenis perjanjian untuk tidak berunding. Terdapat tanda-tanda di beberapa tempat yang meminta anda tidak cuba. Kami masih cuba dan mengetepikan 10-20 baht di kebanyakan tempat.

Pasar malam Rot Fai adalah hebat. Terdapat pakaian dan bar, tetapi anda perlu pergi untuk makanan. Beratus-ratus dan beratus-ratus gerai, semuanya menjual pelbagai jenis makanan di sekelilingnya. Saya cuba semua jenis daging pelik - saya sebenarnya berhenti bertanya apa yang saya makan pada akhirnya. Cacing makan dan gerai cockroach adalah satu langkah jauh untuk saya, tetapi ada orang yang meragukan mereka! Jika itu bukan kelajuan anda, anda boleh dengan mudah mengambil ayam segar dengan kentang goreng.

Makanan

Pasti makan di pasaran dan penjual jalanan. Makanan ini seringkali sama baik dengan restoran, tetapi pada sebahagian kecil daripada harga. Saya membaca bahawa semua gerai jalan dikawal oleh kerajaan - jika itu benar, itu sebenarnya tidak menghairankan. Mereka semua bersih dan menggunakan bahan-bahan segar. Dapatkan Pad Thai apabila anda boleh.

Restoran kegemaran kami ialah Makan Makan Kisah. Ia hebat untuk merawat dan menawarkan pemandangan sungai Chao Phraya dan Wat Arun. Kami mendapat dua permulaan, induk dan minuman untuk $ 40. Pastinya di sisi yang mahal, tetapi jika anda mencari tempat di suatu majlis khas atau merawat istimewa anda tidak boleh salah di sini.

Kami juga sangat menyukai restoran Kinkao. Makanan Thailand autentik yang sangat baik. Kami makan dengan seorang rakan Thai supaya meminta maaf, saya tidak tahu apa hidangan kami dipanggil . Kami mempunyai ikan besar ini yang kelihatan seperti dibunuh 5 minit sebelum kami memakannya. Semua jenis kari dan daging - ia benar-benar hebat. Rakan kami berkata ia adalah makanan Thai kegemarannya di bandar. Tiga dari kami makan pesta yang pasti untuk sekitar $ 35, jadi cukup harga semua dalam semua.

Kehidupan malam

Walaupun anda tidak biasanya untuk bar dan kelab malam, anda perlu melihat beberapa kehidupan malam di Bangkok.

Saya tidak nampak apa-apa bumbung di atas bumbung saya, tetapi Mary bertemu kawan di Octave Rooftop Lounge. Pandangan kelihatan luar biasa, dan Mary tidak pernah berhenti mengoceh tentang betapa hebatnya itu. Ia agak mahal, tetapi saya diberitahu untuk menaip "bernilai setiap sen."

Kami juga mempunyai malam di Sukhumvit. Tempat ini merasakan tempat yang sejuk, muda dan hip untuk dilihat di Bangkok. Terdapat banyak bar yang bagus untuk menghabiskan malam di sekitar. Muzik langsung di Sukhumvit adalah bahagian yang buruk, jadi sebaiknya melawat tempat seperti Bar Australia di mana anda boleh menari. Ia tidak benar-benar murah, tetapi ia mempunyai perasaan yang sangat keren (mungkin terlalu sejuk jika anda berpaling dari kelab hip hop seperti yang kita lakukan - kasut kita tidak "sejuk" cukup ).

Jalan Khaosan adalah mustahil - sebuah syurga backpackers. Pakaian murah, dengan bar murah dan minuman yang lebih murah. Anda boleh mendapatkan sebilangan besar alkohol untuk $ 2-3. 2-3 daripada mereka akan menyusun masa besar anda. Jalan Khaosan tidak bersih, ia tidak mewah dan ia benar-benar bukan contoh budaya Thailand yang baik (saya makan kalajengkung di sana jika itu penting). Tetapi jika anda mencari malam yang murah keluar yang dijamin bersenang-senang, menghabiskan malam yang besar di sini.

Kami juga bermalam di Kabulet Calypso Ladyboys. Ketahuilah bahawa penyegerakan bibir dan nyanyian sangat mengerikan. Walau bagaimanapun, menatap crotches mereka dan cuba mencari di mana mereka menyembunyikannya adalah menyeronokkan.

Lumphini Park

Luangkan masa beberapa jam di Taman Lumphini. Ia merupakan salah satu acara penting dalam panduan perjalanan Bangkok ini. Bersamaan Central Park di New York atau Hyde Park di London, Lumphini Park adalah rehat yang baik dari hutan konkrit. Pergi ketika kami lakukan pukul 6 petang untuk melihat semua kelas latihan percuma. Sertai masuk dengan kelas tarian tarian jika anda merasa mencabar. Beri amaran, terdapat kira-kira sejuta joggers yang tidak akan berhenti untuk membiarkan anda lulus (agak betul juga). Pergi siang hari juga, ambil berkelah dan mengagumi pedalong angsa di tasik. Kami tidak melihat apa-apa, tetapi kami telah mendengar ada kadangka monitor yang merayau di taman, jadi berhati-hatilah!

Pengangkutan

Bahagian ini akan membantu anda mendapatkan sekitar bandar. Berikut adalah pengangkutan di panduan perjalanan Bangkok.

Jika anda tidak berhati-hati, pengangkutan di sekitar Bangkok boleh menjadi mimpi ngeri. Jika anda boleh membantunya, jangan cuba untuk mendapatkan mana-mana antara 5-7 petang.

Pilihan pertama anda adalah pengangkutan awam. Dapatkan BTS Skytrain atau metro jika anda boleh. Mereka sangat berpatutan dan mempunyai banyak stesen yang mudah di sekitar bandar. Pastikan anda mendapatkan bot di sungai Chao Phraya sekurang-kurangnya sekali. Perahu adalah aktiviti yang sejuk dalam dirinya sendiri, tetapi pada jam sibuk sebenarnya menjadi cara terpantas untuk berkeliling kota.

Sekiranya anda terpaksa menggunakan jalan raya yang sesak, gunakanlah aplikasi pelayaran seperti Uber terlebih dahulu. Anda dijamin harga yang berpatutan - ia akan lebih murah daripada harga yang dipetik oleh pemandu tuk tuk.

Bangkok adalah sebuah bandar yang sangat istimewa dan saya berharap panduan perjalanan Bangkok ini menarik perhatian anda ke dalamnya.

Sekiranya anda terbiasa menaikkan lebih banyak ibu kota, pertimbangkan untuk memberi perhatian ini lebih sedikit. Sesetengah rakan kami dari UK sebenarnya telah menetap di sini, dan selepas melawat kami tidak terkejut.

Ya, ia sesak dan ya itu sedikit kotor. Ia bukan bandar yang sempurna, tetapi ia tidak cuba. Bangkok merangkul orang tua dan yang baru, golongan yang tidak pandai dan yang bergaya, golongan miskin dan kaya.

Bangkok dan orang-orang itu akan mengalu-alukan anda dengan tangan terbuka - yang seolah-olah menjadi intipati sebenar wataknya.

Originally diterbitkan di zacmoyle.com pada 1 Disember 2017.