Semua Jalan Membawa ke Rom: Panduan Perjalanan Mini

Kredit: Christopher Czermak, Unsplash.com
Apabila di Rom, lakukan seperti yang dilakukan oleh orang Rom.

Ya, sedikit cliché, tapi apa peribahasa ini sebenarnya? Makan banyak pasta, memandu Smarts anda dan Fiat 500 melalui jalan kecil kecil, gunakan roti sebagai sampingan kepada pasta, selesaikan setiap hidangan dengan beberapa tiramisu dan limoncello, chug espresso anda, kenali taglierini anda dari tortellini anda?

Maafkan pengetahuan sempit saya tentang bangsa kuno dan besar ini, tetapi saya fikir saya masih jauh untuk pergi sebelum saya dapat mengatakan bahawa ketika saya di Roma saya lakukan seperti yang dilakukan oleh orang Roma. Masih, saya cuba. Anda tahu, anda sebenarnya boleh menggunakan petikan bijak ini untuk hampir setiap aspek kehidupan. Apabila anda mendapati diri anda di tanah asing baru, mengenali adat dan budaya penduduk tempatan, cuba melihat kehidupan melalui perspektif mereka. Apabila anda mendapati diri anda berada di luar zon selesa anda, dalam wilayah yang belum dipetakan, hanya ikuti petunjuk orang yang mengetahui tali.

Mari kita beralih dari pemikiran eksistensi saya dan kembali kepada topik utama: Rom! Apa yang perlu dilakukan, ke mana hendak pergi, apa yang hendak dimakan ketika di Rom. Saya telah menyusun panduan perjalanan Rom berdasarkan pengalaman saya di Kota Abadi. Saya pulang dari sana pada bulan Februari (2018) selepas satu penerbangan yang dibatalkan dan 2 hari tambahan di Rom. Ini sebenarnya perjalanan kedua saya di sana, yang pertama kembali pada bulan Ogos 2014.

Vatican City (ini adalah salah satu tembakan saya yang lebih baik, jangan menghukum saya kerana imej-imej lain berikut di bawah)

Bilakah (Tidak) Pergi ke Rom?

Saya tidak tahu apa "laknat" telah dilemparkan kepada saya, tetapi kedua-dua kali saya berlaku untuk melawat Rom, cuaca sangat tidak dapat ditanggung.

Ogos 2014 - ia sangat panas dan lembap, pada dasarnya perjuangan berada di luar (walaupun dalam bayang-bayang), apalagi berjalan sekitar batu berusia 3000 tahun yang mengumpul haba dan menghantarnya kembali kepada anda. Yeah, masa yang benar-benar menyeronokkan - satu-satunya perkara yang anda inginkan adalah untuk mencari tempat sejuk berhawa dingin sehingga cintaku untuk metro Roma.

Februari 2018 - hujan ketika kami tiba pagi Jumaat dan suhu sekitar 5-7 ° C (41-45 ° F). Kami sepatutnya meninggalkan pagi Isnin awal tetapi apabila kami bangun pukul 5.30 pagi, mendapati bahawa suhu menurun di bawah sifar dan turun naik. Di Rom! Ia tidak pernah turun ke sana sejak 2012.

Fikiran anda, salji telah menyebabkan gangguan besar di seluruh bandar - tidak ada bas dari sistem pengangkutan awam di bandar yang berjalan pagi itu, teksi sedikit dan jauh, hampir tidak ada kereta yang dapat dilihat, kereta api dari stesen Termini (kereta api utama stesen) tidak pergi ke lapangan terbang Fiumicino, pelancong yang bimbang sedang mengembara di jalan-jalan yang cuba mendapatkan teksi di suatu tempat, di mana sahaja.

Sememangnya, kami juga merupakan sebahagian daripada skuad pelancong yang bimbang. Kami sepatutnya menaiki kereta api kami dari Termini ke Fiumicino tetapi ada kami - cuba untuk menaiki teksi tanpa kejayaan - aplikasi taksi-taksi tidak menghantar sebarang kereta untuk bantuan kami dan talian telefon telah terputus. Walaupun kami berada 40 minit dari stesen keretapi, kami mula berjalan kerana jika kami terlepas penerbangan itu pasti salah kami. Nasib baik, 5 minit kemudian kami dapat mendapatkan teksi yang turun dari penumpang hanya beberapa meter dari kami. Kami menuju ke Termini untuk menangkap kereta api kami tetapi apa yang kami tidak tahu ialah kereta api tidak meninggalkan stesen. Sama sekali. Syukurlah, beberapa kawan kita yang berada di Rom pada hujung minggu yang sama telah tiba di stesen kereta api supaya mereka memberitahu kami bahawa perjalanan kereta api tidak lagi menjadi pilihan. Cerita lama pendek, kami memilih mereka dan tiba dengan jayanya dan tepat pada masa di Lapangan Terbang Fiumicino Leonardo da Vinci.

2 jam kemudian kami mendapati penerbangan kami telah dibatalkan dan ini adalah kisah panjang bagaimana kami dapat menghabiskan 5 hari di Rom, bukannya 3. Jadi, semuanya berlaku untuk yang terbaik, bukan ?!

Sekarang, masa untuk tempat-tempat yang benar-benar kagum saya dan saya ingin kembali ke suatu hari. Perintah ini adalah kronologi. Di sini kita pergi:

Dua Saiz

Saya menunjuk pada barang-barang dengan sarung tangan kanak-kanak saya yang canggung

Oleh kerana slogan merendah diri itu berkata "Tiramisu terbaik di Rom", ini benar-benar mungkin tiramisu terbaik dalam kehidupan saya. Untuk membuktikan ini, saya bukan sahaja melampirkan gambar saya di atas tetapi juga menyatakan dengan bangga bahawa kami kembali seperti 3 kali selama 5 hari kami berada di sana. Dan saya juga tidak suka tiramisu!

Itu semua buatan sendiri dan masuk dalam 2 saiz (maka nama itu): besar dan kecil yang harganya masing-masing € 3.50 dan € 2.50. Terdapat juga pelbagai perisa: tiramisu klasik, pistachio, karamel, kopi, mentega kacang, strawberi. Saya cuba 3 daripada mereka dan kegemaran peribadi saya adalah yang klasik, pistachio tidak. 2 dan strawberi baik-baik saja.

Ia terletak sangat dekat dengan Piazza Navona, tetapi ia sangat kecil dan pada asasnya tidak banyak ruang untuk duduk dan menikmatinya. Hanya ambil dan makan semasa anda berjalan-jalan ke bawah Via del Governo Vecchio.

Brassai Bar

Kegembiraan sebelum menunaikan kebaikan makan tengah hari

Jika anda telah membaca beberapa panduan perjalanan saya yang lain, anda mungkin mendapati saya peminat makan tengahari yang besar. Saya juga mengundi untuk membuat makan tengahari waktu makan rasmi setiap hari dalam seminggu, bukan hanya pada hujung minggu! Malangnya, kami tidak menemui banyak tempat makan tengah hari yang hebat di Rom - sarapan pagi biasa lebih dihormati di sana.

Jadi Brassai Bar adalah salah satu tempat yang kami pergi untuk sarapan pagi. Tempat itu selesa, mempunyai banyak pilihan sarapan pagi - croissant dengan hidangan yang berbeza, panini, telur, dan lain-lain. Saya mempunyai sarapan Amerika yang terdiri daripada bacon, telur hancur, salad, roti, dan jus oren merah. Ia adalah lazat - semak pic di atas untuk pengesahan visual. Latte caffe juga baik. Satu-satunya: pintu dibuka, dan ia agak sejuk.

Cantina e Cucina

Saya agak malu dengan gambar-gambar yang saya gunakan untuk mengambil masa kemudian tetapi oh baik, sekurang-kurangnya saya mempunyai gambar untuk menunjukkan kepada anda

Cantina e Cucina adalah sebuah restoran Itali yang indah dan indah di sebelah Dua Saiz (begitu berhampiran dengan Piazza Navona). Terdapat menunggu 20-30 minit untuk mendapatkan meja tetapi anak laki-laki oh budak, adalah tunggu yang sepatutnya. Pasta yang hebat - kami mencuba ravioli dan kupang gnocchi; dan pencuci mulut yang mengagumkan - tiramisu yang hebat dan pannacotta yang lazat.

Juga, semasa kami berada di barisan, kakitangan dari restoran datang untuk bercakap dengan kami dan memberi kami Prosecco percuma. Cincin!

Petikan di pintu masuk itu menyampaikan kebijaksanaan hidup yang luar biasa, yang menyatakan "Bukan se vive de solo amor ce vole pure 'na carbonara". Maaf untuk terjemahan saya yang berpecah-belah tetapi ini bermakna sesuatu seperti "Anda tidak boleh hidup hanya untuk cinta, anda juga memerlukan carbonara". Genius!

Kakitangan sangat mesra, tempat itu bagus dan nyaman, dengan meja-meja kecil yang tipis dan ruang sempit di antara mereka, tapi itulah cara Itali. Tempat yang sangat disyorkan! Ia menjaringkan 4.5 / 5 pada TripAdvisor dan 9.2 / 10 pada 4sq - cemerlang!

Café Novecento

Satu lagi tempat sarapan berhampiran Piazza Navona (maaf jika rantau ini agak berulang). Ini bukan pendapat saya, tetapi sekurang-kurangnya mereka mempunyai pelbagai pilihan sarapan pagi yang juga lazat. Kami mempunyai sandwic salmon yang cukup baik dan juga croissant yang sangat baik dengan jem yang hangat dan indah.

Ada juga pilihan makanan lain: pastri, croissant yang berbeza, pancake, panini, muffin, dan lain-lain. Pedalaman cukup bagus - mereka mempunyai lampu tali, buku, meja kecil yang bagus. Berhenti untuk minum kopi atau dua.

Trattoria Luzzi

Sekejap lasagna lazat

Trattoria Luzzi adalah tempat yang sempurna untuk mengambil gigitan selepas melawat Colosseum. Ia terletak berhampiran, terletak dengan selamat di jalan kecil. Pasta sangat baik, tempat itu dibungkus, dan harga lebih masuk akal.

Saya mempunyai lasagna dan tidak kecewa. Saya juga mengesyorkan kepada beberapa rakan yang pergi ke sana seminggu yang lalu - mereka kelaparan dan memalsukan saya untuk cadangan untuk tempat yang bagus untuk makan dan minum kopi berhampiran Colosseo. Mereka melaporkan kembali bahawa mereka mempunyai pizza dan pasta dan semuanya lazat.

Ia adalah tempat yang biasa di Itali - sangat tulen, tetapi juga murah. Wain in-house cukup bagus, kakitangan yang mesra. Berhenti selepas melawat Amfiteater Flavia.

Markah: 8.1 / 10 pada Foursquare dan 4/5 pada TripAdvisor.

Antico Forno Roscioli

Ketahuilah, semua orang, untuk kedai roti terbaik yang telah saya jalankan terletak di Rom! Dan saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Wizz Air dan badai salji yang saya tinggalkan sedikit lama di bandar dan tersandung pada khemah kecil ini / tempat perlindungan sihir doh.

Pizza luar biasa yang menakjubkan - semak. Pai coklat ricotta memasak - semak. Pistachio dan mana-mana kek - semak. Semua jenis roti yang indah - semak. Mereka mengatakan apa-apa yang wajib dalam kehidupan, tetapi sangat penting bahawa anda melawat kedai roti ini. Anda tidak akan menyesal, itu adalah mustahak. Saya tidak tahu bagaimana untuk menekankan ini, jadi saya hanya akan meninggalkan gambar-gambar lucah makanan cantik ini di bawah.

Kredit: airfrance.com

Juga, Roscioli menjaringkan 9.3 / 10 menakjubkan di Foursquare, dan 4.5 / 5 di TripAdvisor. Whoop-whoop!

Pemborong jentera

Mereka dikikis dari cerita Insta (maaf, kami terlalu sibuk makan makanan cantik untuk mengambil gambar yang betul)

Tuhan, hanya menulis mengenai tempat ini dan mengingati semua perkara-perkara yang sedap yang kami ada di sana membuatkan saya ingin membeli tiket ke Rom. Untuk sebenar.

Kami berpecah beberapa makanan: Salmone di crosta dijual dengan salsa arancio e spinaci (Salmon dalam kerak garam dengan sos oren dan bayam); Spaghettoni artigianali alla partenopea con pomodorino datterino e bufala campana (Parthenopean spaghetti with tomato little juicy and bufala mozzarella from Campania); Paccheri al ragù bianco di spigola, bottarga, limone e granella di pistacchio (Paccheri (pasta) dengan sos putih bass, bottarga, lemon dan pistachio kecil bijian). Kami semua lebih senang dengan pilihan kami, tetapi salmon itu menetap di tempat yang istimewa di hati saya.

Ia adalah sedikit lebih megah, jadi anda mungkin mahu memakai sedikit sahaja.

Hybris

Salad atau pasta? Pilih dengan bijak

Hybris adalah tempat seni yang hebat di Trastevere. Dengan cara ini, saya tidak pernah menyebutnya sebelum tetapi jika anda boleh pastikan untuk berjalan-jalan di Trastevere, ia adalah kawasan kejiranan yang sejuk di tepi sungai Tiber dengan restoran, kafe, dan seni Itali yang cantik.

Hybris umumnya adalah galeri seni tetapi anda boleh duduk di sana untuk minum kopi dengan pastri atau merebut makan tengah hari. Kami buat yang terakhir.

Seorang rakan telah mencadangkan untuk pergi ke mana-mana cacio e pepe spaghetti di mana-mana restoran Itali kecil di Trastevere dan kami lakukan. Mereka sangat mengagumkan. Saya juga boleh mengundi untuk mencuba salad - dalam kes kami, ia adalah salad roquette dengan tomato ceri, limau gedang, dan pir.

Pedalaman luar biasa - seni di mana-mana, koper lama, cermin lama dengan bingkai setengah patah, basikal lama di sebelah mata air kecil, daun hijau yang tergantung dari siling - itu sangat selesa dan berseni.

Hybris mempunyai skor 4.5 / 5 pada TripAdvisor dan 8.4 / 10 di Foursquare.

Lihat di Foursquare | TripAdvisor

Pukulan kegemaran saya pasti (Fontana di Trevi)

Bonus 1: Cadangan Saya Tidak Memiliki Masa untuk Keluar

Makanan:

• Trattoria Vecchia Roma - restoran yang comel dan sahih berhampiran stesen metro Vittorio Emanuele. Penilaian 4.5 / 5 pada TripAdvisor, dan 8.5 / 10 di Foursquare.
  • La Boccaccia - pizza dengan kepingan itu. Ia mempunyai rating 9.1 / 10 pada Foursquare dan 4.5 / 5 di TripAdvisor.
  • Quinto Gelateria - gelateria tertua di Rom. Terletak berhampiran dengan Piazza Navona. Nilai hebat dan bahagian besar. Semak di TripAdvisor (4.5 / 5) atau Foursquare (8.4 / 10).
  • Giolliti Gelateria - satu lagi gelateria bagus, cuba ais krim Nutella! Rakan lain mencadangkan rasa Pistachio. Skor 9.1 / 10 pada Foursquare dan 4.5 / 5 di TripAdvisor.
  • Arlu Ristorante - Restoran otentik kecil dengan makanan yang menakjubkan dan perkhidmatan yang sopan. Terletak di luar Kota Vatican. Anda boleh membuat tempahan dalam talian di sini. Penarafan Arlu adalah 8.4 / 10 pada Foursquare dan 4.5 / 5 pada TripAdvisor.
  • La Romana Gelateria - peserta lain untuk pertandingan "gelato terbaik di Roma". Ia sememangnya bernilai diperiksa - rating 9.4 / 10 di Foursquare dan 4.5 / 5 di TripAdvisor.
  • Gelateria del Viale - cadangan terakhir untuk gelateria di Rom - yang satu ini di Trastevere. Nilai 8.8 / 10 di Foursquare dan 4.5 / 5 di TripAdvisor.
  • Risotteria Melotti Roma - jika risotto adalah perkara anda, maka anda akan berada di tempat yang betul di sini. Penilaian: 4.5 / 5 di TripAdvisor. Rakan saya Vyara pergi ke sana dan di sini adalah kata-kata yang tepat:

"Risotto yang terbaik pernah! Tempat romantis yang sangat selesa di pusat Rom! Makanannya lebih baik daripada risotto terbaik yang pernah saya miliki. Kami memulakan makan malam dengan pra-kursus yang seperti soufflé tetapi dengan ikan dan sayur-sayuran. Kemudian kami memilih risotto dengan bayam dan burrata (THE BEST) & risotto dengan cendawan yang juga baik. Personelnya sangat ramah dan bertindak secara profesional. Harga adalah purata untuk Rom - risotto sekitar € 13. Di hampir setiap restoran di Rom roti percuma dihidangkan dengan hidangan tetapi di Risotteria Melotti ia adalah sooo yang lazat, tidak seperti yang lain! Keseluruhan, pengalaman hebat! Jangan ketinggalan apabila anda pergi ke Rom! "

Bersiar-siar:

• Villa Borghese - tempat yang indah dengan banyak jalan hijau, berlari dan berbasikal, tempat yang tenang, kebun binatang, Galleria yang cantik dengan karya-karya Bernini, udara segar.
  • Terme di Caracalla - runtuhan rumah mandian awam Rom kuno, sejak abad ke-3.
  • Giardino degli Aranci - taman oren cantik yang menghadap ke Rom. Kami sebenarnya membuatnya di sana tetapi malangnya, ia ditutup kerana cuaca buruk.
  • Musée National Romain - secara teknikal saya memeriksa muzium ini dan ia hebat. Pencahayaan, komposisi kepingan, semuanya menakjubkan. Disyorkan! Ia terletak betul-betul di stesen Termini.
  • Villa d'Este - sebuah taman yang indah dengan mata air dan pemandangan alam. Terletak di luar Rome, di Tivoli.
Saya cuba bertindak normal di beberapa tempat pelancongan

Bonus 2: Musei Vaticani + Duomo dari Basilika Saint Peter's Hack

Sekarang, kawan, dengar (okay, baca) dengan teliti. Sekiranya anda mahu melihat kedua-dua Muzium Vatican dan mendaki tangga ke kubah Basilika Santo Petrus, maka hayat saya akan membantu anda melangkau giliran di dataran St. Petrus.

Pertama, mulailah dengan Muzium Vatican, tetapi pastikan anda mempunyai sekurang-kurangnya 2-3 jam berjalan-jalan dan mengagumi seni. Selepas anda melewati keseluruhannya, jalan akan membawa anda ke Sistine Chapel. Dari sana, bukannya mengambil jalan keluar di sebelah kiri untuk menyelesaikan lawatan Muzium Vatican, ambil jalan keluar di sebelah kanan. Ia mengatakan ia hanya untuk lawatan berpandu tetapi sila jangan mengabaikannya. Berjalan keluar dari sana, melalui beberapa tangga dan anda akan berakhir di sisi basilica. Dari sana anda boleh membeli tiket untuk Duomo (saya rasa mereka kos € 10) dan melangkau menunggu di depan untuk masuk ke gereja. Sebaliknya, anda pergi terus ke puncak, mengagumi pemandangan 360 ° yang indah di Rom dan kemudian berjalan ke bawah dan masuk ke gereja.

Sama-sama!

Penting: Jika anda benar-benar membaca keseluruhan artikel, jatuhkan saya garis dan saya akan membawa anda ke makan malam Itali yang mengagumkan, anda harus menjadi orang yang paling sabar.