Panduan Backpacking ke Tunis, Tunisia

Melalui Carthage dan Sidi Bou Said

Tunis, ibukota Tunisia, mempunyai suasana yang berbeza daripada Sousse. Sebaik sahaja kami tiba, kami merasakan bandar ini lebih berorientasikan perniagaan dan kurang ramah. Kami telah diberi amaran (berbilang kali) untuk menyembunyikan telefon kami di trem dan untuk menjaga pencuri telefon. Kami berjalan melalui Madinah tetapi berasa tidak selesa (mungkin kerana semua amaran?) Jadi kami meninggalkan dengan cepat.

Metro Tunis

Sistem metro Tunis cukup mudah, tetapi mencari peta di luar trem hampir mustahil. Pada satu ketika, kami menghabiskan 45 minit menunggu Tram 3 di stesen Bab el Assel untuk ke stesen Marin Tunis; kami mendapati kemudian bahawa kami boleh mengambil Tram 4 atau 5 (yang setiap 10 minit) dan dipindahkan ke stesen Barcelone. Tunis Marine, yang terletak di hujung garisan 3 dan 6, adalah titik tumpuan bagi perkhidmatan kereta api ringan ke Carthage dan Sidi Bou Said.

Carthage

Perkara yang menarik mengenai Carthage ialah tiket masuk 10 Dinar tunggal meliputi tujuh tapak yang berbeza. Kami melawat empat tapak paling popular termasuk Baths of Antoninus, Villas Roman, Amfiteater, dan Muzium.

The Baths of Antoninus adalah salah satu daripada tiga mandi terbesar di kerajaan Romawi. Walaupun tidak ada lebih banyak daripada runtuhan di sana hari ini, ia adalah tempat yang menyeronokkan untuk berjalan-jalan dan membayangkan apa yang mungkin kelihatan seperti di masa lalu. Apa tempat yang tidak mempunyai maklumat dan papan tanda dibuat dengan keterbukaannya dan keupayaan kami untuk meneroka mana-mana sudutnya tanpa sebarang sempadan.

Villas Roman terletak di seberang jalan utama dan sama seperti bilik mandi, dalam erti kata bahawa semua yang tersisa adalah dinding. Terdapat beberapa tangki, tetapi kebanyakan rumput hanya tumbuh di antara dinding.

Di samping Villa Roman adalah Amfiteater yang masih digunakan hari ini. Ia menarik untuk berjalan ke tempat konsert luar yang besar, dipenuhi dengan patung-patung marmer lama dan bit lajur. Amfiteater itu kelihatannya seperti struktur moden yang lain kecuali untuk potongan-potongan aneh reruntuhan Rom yang melekat di tempat duduk seperti callouses.

Malangnya muzium Carthage ditutup untuk kerja-kerja pengubahsuaian ketika kami melawat, jadi kami hanya dapat melihat kawasan luar. Memandangkan muzium itu berada di atas bukit, terdapat pandangan yang baik di bandar di bawah. Perkataan ini mempunyai beberapa runtuhan, walaupun reruntuhan di sini hanya untuk dipamerkan; sebaliknya, kami dapat berjalan di sekitar runtuhan yang tersebar di seluruh Bath dan Villas.

Di belakang muzium itu seolah-olah menjadi kawasan simpanan untuk banyak batu marmar. Terdapat serpihan lajur, keranda, dan jubin yang berbaring.

Sidi Bou Said

Kami berminat untuk melawat bandar lain, Sidi Bou Said, kerana bangunan tandatangannya berwarna putih dan pintu biru (sama seperti yang anda lihat di destinasi pelancongan yang lebih popular di Greece: Santorini). Versi Tunisia masih cukup menarik, dengan banyak kedai cenderamata dan penjaja lain.

Sidi Bou Said juga popular di kalangan penduduk tempatan dan nampaknya menjadi tempat yang biasa untuk pergi petang, kerana ia terletak agak dekat dengan Tunis.

Terdapat laluan berjalan kaki utama ke atas bukit ke arah pantai yang berakhir dengan pemandangan Laut Mediterranean. Kami melawat pada waktu petang, yang memberi kami suasana yang lembut dan berjalan-jalan dengan baik. Kami tidak tinggal untuk makanan kerana kami dapati sebuah restoran yang sangat baik berhampiran AirBnB kami dan menikmati makan di sana setiap malam.

Muzium Bardo Kebangsaan

Muzium terbesar di Tunis disyorkan kepada kami oleh tuan rumah AirBnB kami, tetapi kami mendapati ia sangat mirip dengan muzium Sousse dan El Jem. Walaupun mereka lebih besar di sana, hanya terdapat banyak mosaik berjubin yang boleh anda lihat sebelum kebiasaannya habis. Tidak seperti dua muzium terdahulu yang kami telah, bagaimanapun, kami mendapati banyak ringkasan bertulis yang menggambarkan sejarah Tunisia; Malangnya, terjemahan bahasa Inggeris sukar untuk diikuti. Selepas beberapa ketika, kami berhenti cuba memahaminya. Malangnya, kami tiba agak lewat pada hari itu dan muzium ditutup pada jam 4:30 sehingga kami hanya dapat melihat satu daripada dua tingkat.

Untuk 11 Dinar, ia adalah yang paling mahal dari muzium yang kami telah. Akhirnya kami tidak merasa seperti kami melihat sesuatu yang baru yang belum kita lihat di Sousse atau El Jem.

Penerbangan kami awal pagi dan kami akhirnya mengambil teksi, yang menelan kos 5 Dinar dari stesen Bab Laassal ke lapangan terbang. Kami menggunakan Dinar 5 terakhir kami pada kuki yang sangat mahal di lapangan terbang dan ditinggalkan dengan 0.15 Dinar. Ini adalah yang paling dekat yang pernah kami kehabisan wang sebelum meninggalkan negara. Memandangkan bahawa AirbnB pertama kami termasuk makan malam percuma, kami menghabiskan sejumlah 327 Dinar (90 Euro) semasa kami di Tunisia.