2018: Tahun terbaik penuh dengan pengalaman baru

Saya dengan sempurna mengingati permulaan tahun 2018; Saya menghabiskan malam tahun baru dengan kawan-kawan seumur hidup saya dan saya masih boleh mengingati perasaan dan jangkaan saya ke arah tahun yang akan bermula. Ia akan menjadi tahun saya; Tahun yang saya berumur 18 tahun, akhirnya saya lulus dari sekolah menengah, memulakan universiti di sebuah bandar baru dengan saya sendiri, mendapat lesen memandu saya dan banyak lagi perkara baik yang akan datang di sekitar sudut.

Kini, dari awal hari ini, pada 1 Januari 2019, saya dapat mengatakan bahawa 2018 telah memenuhi semua jangkaan saya sejauh ini, ia telah tanpa keraguan tahun terbaik dalam hidup saya dan berakhir di San Francisco, di mana saya menulis ini dari, telah menjadi balut yang sempurna sehingga satu tahun penuh dengan memperkaya pengalaman, perjalanan yang tidak dapat dilupakan, orang baru yang hebat dan mencapai impian seumur hidup.

Januari 2018 bermula dengan perjalanan ke Madrid untuk melawat kakak saya yang bekerja di Facebook. Dia menunjukkan saya di sekitar pejabat dan saya tidak boleh lebih bahagia mengenainya.

Februari mungkin yang paling sibuk dan salah satu bulan yang paling menarik pada tahun ini. Ia bermula dengan perjalanan ke Barcelona dengan ibu saya, ini sangat istimewa; Tahun lepas saya memohon kepada program keusahawanan yang dipanggil Imagine Express, yang merupakan sejenis hackathon tetapi semasa perjalanan kereta api; Jadi apakah maksudnya? Program ini terdiri daripada perjalanan kereta api dengan sekumpulan usahawan dari Barcelona ke Paris, di mana kami menghabiskan 2 malam dan kemudian ke London. Semasa perjalanan, kami perlu membangunkan projek perniagaan yang mengganggu dalam kumpulan 3 menggunakan kaedah yang membantu kami mengenal pasti masalah dan menyampaikan penyelesaian yang mengganggu. Idea ini telah dibangunkan semasa perjalanan kereta api dan di Paris dan kemudian kami telah membentangkan padang kami di London Eye.

Saya melihat peluang ini di internet dan saya memutuskan untuk memohon. Kira-kira 2 bulan kemudian, pada bulan Januari, saya menerima e-mel yang mengatakan bahawa saya dipilih sebagai finalis dan saya terpaksa pergi ke Barcelona pada hujung minggu untuk membuat padang 1 minit. Mereka memilih 3 finalis dan yang memberikan padang terbaik akan dipilih.

Saya sangat teruja untuk dipilih dan berpeluang pergi ke Barcelona, ​​bagaimanapun, selepas beberapa minit saya menyedari bahawa padang adalah pada hari Ahad dan saya akan pergi ke Punta Cana dengan ibu bapa saya pada hari Isnin.

Saya akan menghantar e-mel ke organisasi yang mengatakan bahawa saya sangat bersyukur bahawa mereka memilih tetapi malangnya saya tidak akan dapat pergi, tetapi tiba-tiba saya menyedari bahawa terdapat perubahan untuk memenangi perjalanan dengan semua perbelanjaan yang dilindungi dan bahawa jika saya menang, ia akan menjadi pengalaman yang mengubah hidup saya jadi saya memujuk ibu bapa saya untuk melepaskan saya dan akhirnya ibu saya datang dengan saya.

Sepanjang minggu sebelum pergi ke Barcelona, ​​saya bekerja keras di padang saya, dan ia berbayar kerana saya dipilih untuk pergi bersama 13 lagi usahawan.

Melangkah di Barcelona untuk memasuki cabaran

Selepas dua minggu dan bercuti ke Punta Cana di antara, saya melihat diri saya menuju ke Barcelona untuk memulakan perjalanan ini. Saya berjumpa dengan ahli pasukan dan para peserta dan tidak lama kemudian mereka menjadi seperti keluarga. Hari selepas kami berlepas ke Paris.

Kerja itu sangat sengit. Kami mempunyai objektif yang perlu dicapai dalam masa yang singkat. Pasukan saya dan saya bekerja dalam satu projek untuk IKEA, yang merupakan salah satu penaja. Kami membangunkan sebuah aplikasi menggunakan teknologi AR yang membolehkan pengguna mengambil gambar mana-mana perabot dan memperlihatkan mereka alternatif IKEA terdekat dari katalog. Saya tidak dapat menjelaskan dengan kata-kata berapa banyak yang saya pelajari, kami telah membangunkan projek itu dari sifar dan kami berjaya menyelesaikannya dan mencipta padang lif. Selepas 2 hari kerja sengit kami tiba di London dan kami meletakkan idea kami di mata London kepada para hakim. Ia adalah perasaan yang luar biasa untuk dapat menunjukkan kerja kami di bahagian atas roda paling terkenal di dunia. Terdapat 2 pasukan untuk setiap penaja dan sesiapa yang melakukan padang terbaik diberi peluang untuk membentangkan projek itu di Kongres Dunia Mudah Alih di Barcelona, ​​salah satu teknologi yang paling penting dan pergerakan yang adil, serta semua peserta diberi tiket percuma.

Membentangkan kerja kami di London Eye

Nasib baik pasukan saya menang dan kami meletakkan idea di hadapan ramai orang di salah satu peringkat utama dalam Kongres Dunia Mudah Alih, ia adalah mimpi yang menjadi kenyataan, pengalaman yang mengubah hidup dan saya tidak boleh lebih bersyukur kepada seluruh pasukan Imagine, penganjur pengalaman ini.

Kongres Dunia Mudah Alih di BarcelonaPengalaman emosi sedemikian. Dilihat seperti keluarga selepas 3 hari intensif

Kembali ke sekolah selepas perjalanan ini adalah satu cabaran besar, saya merasakan bahawa saya tidak begitu produktif, saya merasakan saya ingin mendedikasikan 8 jam yang saya habiskan di sekolah melakukan sesuatu yang lebih mencabar. Perasaan itu tidak bertahan lama, kerana saya dihubungi oleh "Universidad Rey Juan Carlos" di Madrid untuk memberi ceramah kepada pelajar pengurusan perniagaan, sudah tentu saya berkata ya dan saya mengambil kereta api ke Madrid pada minggu kedua bulan Mac . Di Madrid, saya tinggal di apartmen sepupu saya dan menghabiskan hujung minggu dengannya.

Dua minggu kemudian, syarikat Procter and Gambler (P & G) menawarkan saya peluang untuk bercakap dengan pekerja mereka di ibu pejabat mereka di Madrid tentang bagaimana generasi saya melihat masa depan kerja dan bagaimana saya berfikir bahawa syarikat-syarikat besar boleh menyesuaikan diri untuk menangkap perhatian generasi digital dari segi pekerjaan. Ceramah ini adalah sebahagian daripada program yang dimulakan oleh syarikat yang dipanggil generasi P & G dalam usaha untuk memahami apa yang dicari oleh bakat muda ketika menentukan tempat bekerja.

April adalah sebulan yang saya perlukan untuk mengejar kerja sekolah, peperiksaan saya pada bulan Mei dan Julai, jadi saya perlu mula membuat semakan kerana saya sangat sibuk pada bulan sebelumnya. Walau bagaimanapun, saya telah dijemput untuk memberi ceramah di Valencia pada acara Women Techmakers yang ditaja oleh google jadi saya menyediakan persidangan itu.

Akhirnya saya bertukar menjadi 18 pada akhir April dan saya merayakan ulang tahun saya dengan semua rakan saya.

Ulang Tahun ke-18

Tidak dinafikan saya boleh mengatakan bahawa bulan Mei adalah bulan yang paling tertekan dalam hidup saya, peperiksaan yang menentukan sama ada saya dapat pergi ke universiti kurang dari sebulan dan tekanan itu membuat saya gila. Walau bagaimanapun saya cuba untuk berehat seketika dan saya juga melakukan parasailing untuk kali pertama!

Jun tiba dan ia adalah yang paling teruk dan bulan terbaik dalam hidup saya pada masa yang sama. Saya mempunyai peperiksaan sehingga ke 28, tetapi hari itu adalah epik dan saya akan sentiasa ingat, kerana ia adalah permulaan dari interrail saya. Pada hari itu saya mendapat peperiksaan terakhir saya, matematik dan selepas itu saya pergi ke lapangan terbang secara langsung supaya saya pergi ke sekolah dengan ransel besar saya. Saya berasa begitu lega.

Bersedia untuk gooo

Interrailing di seluruh Eropah adalah epik dan tidak dapat dilupakan. Kami pergi dari Valencia ke Paris, kemudian Amsterdam, Milan dan kemudian kami melatih kereta api di Itali dan pergi ke Venice, Cinque Terre dan Rom. Kami tidak mempunyai apa-apa yang dirancang, hanya pesawat dan kereta api, dan kami tidur di asrama murah yang kami ditempah malam sebelumnya. Kami membuat banyak kenangan dan anekdot yang baik; perlu mencari di seluruh Milan dengan beg 10 kg pada waktu malam kerana kami menempah hotel bintang satu yang kelihatan berbahaya dan kami enggan tidur di sana atau berlari di lapangan terbang Paris kerana kami tidak membayar tiket metro dan kami terpaksa menyelinap dalam melalui halangan tanpa polis lapangan terbang memperhatikan. Ia adalah 12 hari pengembaraan tulen dan tanpa henti.

Hanya 2 minggu selepas tiba di rumah, saya mengambil pesawat ke Shenzhen, China. Saya menghabiskan bulan Ogos di bandar dan luar bandar ini sebagai pengurus produk dan apa yang saya pelajari pada masa ini tidak ternilai. Saya mengalami budaya yang sama sekali berbeza, cara mereka berfikir dan bersikap sama sekali berbeza dengan kita dan itu membuat saya menyedari betapa pentingnya untuk dapat menyesuaikan diri dan memahami orang lain, saya mula belajar bahasa Cina dan saya melawat kilang-kilang yang membantu saya memahami semua kerja yang berjalan di belakang mewujudkan dan membangunkan produk baru. Setiap hari adalah pengembaraan yang baru, malah pergi ke pasaraya itu sangat menyeronokkan, tiada siapa yang memahami bahasa Inggeris sehingga saya terpaksa cuba berkomunikasi dalam bahasa Cina dan dengan gerak isyarat. Saya benar-benar tidak mahu pulang ke rumah dan saya harap saya boleh kembali tidak lama lagi.

September tiba dan bernasib baik sebelum berangkat ke universiti, akhirnya saya dapat mendapatkan lesen memandu saya. Dua minggu kemudian, saya akhirnya meninggalkan rumah dan pergi ke London untuk memulakan universiti dan hidup saya sebagai seorang yang bebas, sesuatu yang saya benar-benar melihat dan satu-satunya perkara yang mendorong saya semasa peperiksaan.

Semester pertama di Uni sangat menyeronokkan, saya berjumpa dengan ramai orang, mengambil bahagian dalam acara yang sangat menarik dan menerokai bandar tanpa henti ini, di mana selalu ada sesuatu untuk dilakukan atau dikunjungi. Saya mempunyai banyak kenangan yang tidak dapat dilupakan dan saya berharap semester ini sama seperti memperkayakannya sebagai yang pertama. Kehidupan di universiti sangat berbeza dengan rutin saya ketika saya di sekolah, di sini saya mempunyai lebih banyak masa lapang dan akhirnya saya tidak mempunyai rutin harian, setiap hari adalah berbeza dan saya suka itu.

Disember tiba dan tiba masanya untuk pulang ke rumah selepas 3 bulan. Saya benar-benar menikmati perkara-perkara yang sangat mudah yang saya tidak menghargai sebelum datang ke London, setelah sarapan pagi di tempat yang saya gunakan untuk pergi, berjalan kaki tanpa alas kaki di dalam pasir dan hanya menikmati cuaca dan matahari.

Untuk membungkus tahun yang indah ini, saya pergi ke California dengan ibu bapa saya menyewa kereta dan memandu di laluan Lebuhraya Pasifik. Kami melawat Los Angeles, Santa Monica, Pantai Venice, Malibu dan kemudian memandu utara berhenti di Pantai Pismo untuk melihat matahari terbenam, kemudian kami tidur di Monterey dan pagi selepas itu, yang merupakan hari terakhir tahun ini, kami melawat Carmel by the Sea , sebuah bandar yang sangat lucu adalah kami mempunyai sarapan pagi Amerika yang asli sebelum menuju Silicon Valley, di mana kami melawat Ibu Pejabat Google, makan di burger induk yang terkenal di California dan melawat Stanford University, saya benar-benar ingin dapat belajar di sini suatu hari nanti, ia sangat memberi inspirasi. Kemudian kami pergi ke San Francisco dan kami menghabiskan malam Tahun Baru dengan sepupu saya, yang tinggal di San Francisco, apa cara yang bagus untuk memulakan 2019. Perjalanan itu sangat menyeronokkan dan tidak dapat diramalkan, kerana kami tidak mempunyai rancangan, kita boleh lakukan apa sahaja yang kami mahu lakukan dan ini adalah kali pertama bahawa ibu bapa dan saya mengembara seperti itu.

2018 telah tanpa ragu-ragu tahun terbaik dalam hidup saya yang penuh dengan pengalaman dan pelajaran yang mengubah kehidupan yang telah membentuk jalan saya. Saya tidak sabar untuk melihat apa yang ada pada 2019 untuk saya dan saya sudah merancang perkara-perkara hebat di hadapan.